severak 19.12.2023 00:03:57

Israel-Palestine: the real reason there’s still no peace

The long read: The possibility of a lasting deal seems as far away as ever – and the history of failed negotiations suggests it’s largely because Israel prefers the status quo


severak 17.12.2023 18:25:53

7 Months Inside an Online Scam Labor Camp

A man was abducted by a Chinese gang and forced to work in a scam operation. He gathered financial information, photos and videos and shared the material with The New York Times.


severak 13.12.2023 09:38:58

Problém jsou buřťáci, ne trampové. Nelegální kempy mě překvapily, říká šéf Kokořínska | Aktuálně.cz

"Je iluze, že správa chodí běžně na kontroly do terénu," hájí se v rozhovoru pro Aktuálně.cz šéf chráněné krajinné oblasti.


severak 6.12.2023 17:53:27

Document: The Symbolism Survey - The Paris Review

In 1963, a sixteen-year-old San Diego high school student named Bruce McAllister sent a four-question mimeographed survey to 150 well-known authors of literary, commercial, and science fiction. Did they consciously plant symbols in their work? he asked. Who noticed symbols appearing from their subconscious, and who saw them arrive in their text, unbidden, created in …


severak 1.12.2023 17:36:09

Žena z Novojičínska poslala statisíce údajnému agentovi OSN. Navzdory varování banky - Novinky

„Tentokrát měl být zadržen celníky na letišti v Jemenu, a to z důvodu nelegální přepravy sloního klu. Aby byl propuštěn, bylo nutné poslat 12 tisíc eur (292 tisíc korun). To už ale ženě přišlo podivné a vydala se na policii s dotazem, zda se nemůže jednat o podvod. To jí bylo policisty potvrzeno, a tak žena zjistila, že přišla o 350 tisíc korun,“ dodala Procházková.






severak 22.11.2023 14:12:08

google webfonts helper

A Hassle-Free Way to Self-Host Google Fonts. Get eot, ttf, svg, woff and woff2 files + CSS snippets!



severak 21.11.2023 14:33:42

The messy, secretive reality behind OpenAI’s bid to save the world

The AI moonshot was founded in the spirit of transparency. This is the inside story of how competitive pressure eroded that idealism.


slovodne 19.11.2023 23:40:31

Micka / Gaza / Fosfény / zkoušky s Irmou / kulturní bingo

(záznamy pro 3.10 - 17.11)

- 4.10 - výlet s Már za kočkou Mickou (a pak po Petříně)
- 5.10 - Bramborohraní
- 6.10 - Mastodon sraz
- 7.10 - útok z Gazy (a od tý doby nablito na internetech)
- 8.10 - nahrávání v SL (Vermona Piano-Strings)
- 10.10 - sraz s Mon (deskohraní)
- 11.10 - návětěva ukrajinské restaurace se S
- 13.10 - založen IG účet obalky.knih
- 14.10 a 15.10 - kulturní program na Avoidu pod mostem, zároveň návštěva babičky a tety
- 17.10 - U Vojtěcha (nevím co)
- 18.10 - křest Fosfén
- 19.10 - koncert Ether kolektivu
- 24.10 - sraz s Cizí holkou U Vojtěcha
+ Někteří lidé se politice radši vyhýbají. No a pak je tu dědek politruk co se s kumpány zdraví slovy: Ahoj, tak co říkáš na vládnutí Fialovy vlády?
- 28.10 - Mu měla vy-víte-co
+ jsem rád, že jsem úplně nezapomněl němčinu. Teď jsem si si na streetview úspěšně přečetl ceduli "Vchod zde. Dneska zavřeno" u zámku Topplerschlösschen.
- 29.10 - fotil jsem zatmění měsíce
+ dnes jsem si vzpomněl na to, že někdy chci získat boulangerit AKA chlupatej kámen
- 31.10 - první zkouška s Irmou
- 1.11 - poslechovka v SL
- 2.11 -koncert Plíhala
- 4.11 - dušičkový speciál
- pak v Ne zkouška Irmy
- (Mňau měla jaro)
- v Út další zkouška Irmy
- 11.11 Slam poetry na Kuklíku
- 12.11 nejprve poslechová procházka po Troje, pak koncert pod mostem a nakonec čtení U Vojtěcha
- 13.11 - kvír čtení ve Světovce
- v út zase zkouška s kapelou
- 15.11 - úvodní workshop výroby syntezátorů
- Soyboy v NBK
- 16.11 - koncert Ani a Šimona
- 17.11 - Irma v muzeu hudby
- pak v So návštěva Már v DB
- v Ne jízda za babičkou

vic se toho nezachovalo, už tohle jsou archeologický nálezy

slovodne 19.11.2023 23:30:13

POZNÁMKY NA MAĎARSKÉM PŘEKLADU MÁJE

Zájem o syntezátory někdy člověka dovede na překvapivá místa. To jsem se takhle kupříkladu dal do hovoru s Ondřejem Maclem a za čtrtnáct dní později jsem byl zkoušce projektu Irma a o další týden později jsem si překládal "kawaii desu" do maďarštiny...
Ale popořádku: Tohle úterý jsem byl na zkoušce projektu Irma, po které následovalo "pokapelní pivo". Protože tam byli samý chytrý lidi, rozvinulo se tam několik velmi zajímavých diskuzí, ze kterých zůstaly některé nezodpovězené otázky, jejichž odpověď jsem si pak musel dohledat.

Tak zaprvé: Iryna si vzpomněla na nedělní polární záři a položila mi zcela logickou otázku: Proč je polární záře k vidění jenom u pólů? 

Tahle otázka mě zaskočila. Přišel jsem sice s nějakým vysvětlením, ale to vysvětlení bylo (pochopitelně) úplně blbě. Ve skutečnosti je to úplně jednoduchý a souvisí to s jednou docela zřejmou věcí, na kterou jsem ve svém původním vysvětlení úplně zapomněl: zemským magnetismem.

Pamatujete si takový ty malý válečkový magnety? Pokud jo, tak jste si možná všimli, že ty placaté strany magnetu (tedy póly) přitahovaly malé kovové předměty (třeba špendlíky), zatímco ta kulatá strana (tedy rovník) je odpuzovala a tak špendlíky odskakovaly vždycky na tu bližší z placatých stran. Tak přesně takhle funguje magnetické pole země akorát místo špendlíků přitahuje elektrony ze slunečního větru a ty stahuje do polárních oblastí, kde pak ve vrchních vrstvách atmosféry dělají svoje svítící kouzla... No je to teda ve skutečnosti o dost složitější (a Wikipedie píše, že to ještě není úplně prozkoumáno), nicméně otázku proč se polární záře vyskytuje hlavně u pólů to celkem uspokojivě vysvětluje. Ale proč se občas vyskytuje i u nás? A bude teď k vidění častěji?
Odpověď na tuhle otázku jsem si naštěstí pamatoval, takže jsem nemusel vymýšlet nějaký nesmysl: Nebude, protože to je čistě sluneční záležitost, kterou dění na zemi zas tak moc neovlivňuje. To, že je polární záře někdy viděna i jižněji než obvykle je totiž způsobeno tím, že ze slunce dorazí vlivem sluneční erupce větší množství slunečního větru než obvykle a tak se polární záře rozprostře po větší ploše (opět zjednodušeně řečeno).

Další zajímavé debaty se týkaly jazyků, což vlastně nebylo příliš překvapivé, protože se mnou u stolu byli tři expati a dva redaktoři časopisu Plav. 

Nad oním příslovečným Maďarským překladem Máje mi tam Kateřina nasadila slušného brouka do hlavy tím, když prohlásila, že jí maďarština trochu připomíná japonštinu. Na to jsem kontroval, že mě to teda podobný nepřijde, aspoň co můžu po poslechu japonského city popu a finského [sic!] boomer rocku soudit (finský boomer rock bude mít vlastní článeček). 

Doma jsem to pak ještě trochu prověřoval (mimo tím, že jsem si vzpomněl na absolutní hitovku "Első Emelet - Sorsvonat (Slowed + Reverb)") a mohu celkem s klidným svědomím prohlásit, že maďarština vůbec nezní jako japonština. Nicméně Kateřina byla "onto something" - maďarština i japonština totiž jsou tzv. aglutinační jazyky, což v praxi znamená, že na svoje slova lepí koncovky, které plní nějakou gramatickou funkci. Teď si možná říkáte, že tohle umí i čeština, ale je tu jeden podstatný rozdíl - čeština je flektivní jazyk, což znamená, že koncovka obvykle plní více funkcí gramatických najednou, kdežto aglutinační jazyky typicky prostě dají víc koncovek (a proto v maďarštině vznikaj takový dlouhý jazykolamy). Tahle podobnost dokonce dala vzniku teorie takzvaných Altajských jazyků, ale to je dost kontroverzní věc a navíc už jsem hodně odbočil a maďarština už mezi ně stejně nepatří...

Každopádně viděl jsem video, kde srovnávali maďarskou větu "Én egy Japán nyelviskolanak tanulója vagyok." s japonskou "Watashi wa nihongo gakko no gakusei desu." (obojí znamená "Učím se ve škole japonský jazyk."). Slova jsou úplně jiná, nicméně gramatika a pořadí slov jsou prakticky totožné, což (pod videem) potvrzoval i komentář maďara pochvalujícího si, jak povědomá mu japonská gramatika byla, když se jí začal učit.

Každopádně jsem od úterý strávil na lingvistické straně youtubu víc času než je zdrávo a dozvěděl jsem se například o tom, jak čukčský pastýř pastýř Tenevil vymyslel vlastní abecedu, že bych se mohl asi celkem snadno mohl naučit lotyšský přízvuk v angličtině a že hebrejská abeceda stojí za starou bačkoru... No ale to už jsem hoodně odbočil.

(zveřejněno 10. listopadu)

slovodne 19.11.2023 23:29:51

HAMÁS vs IZRAEL, ZLOBIVÝ DĚTI V AUTOBUSE ANEB PROČ NEVÉST INTERNETOVÝ VÁLKY

Řekl jsem si, že se k blízkovýchodnímu dění už nebudu vyjadřovat, přesto zůstává jedna věc, kterou je nutné sepsat - a to je proč se k tomu nechci vyjadřovat. Začnu metaforou:

Určitě jste to už někdy zažili - jedete si to v klidu autobusem, když tu přistoupí maminka s dvěma malými dětmi. Posadí se a maminka začne vyřizovat nějaký důležitý telefonát. Děti se pochopitelně začnou nudit a tak dítě A začně šťouchat dítě B tak dlouho, až to dítě B nevydrží a prostě mu jednu ubalí. V tu chvíli začne dítě A brečet a maminka dítěti B vynadá, co že to dělá...

No a přibližně tohle se stalo v Izraeli. Akorát přitom umírali lidi a v Gaze pořád ještě umíraj.

Před útokem ze 7. října Palestina na sociálních sítích a titulních stránkách západních médií prakticky nebyla. No a pak Hamás zaútočil na Izrael. Kromě vojenských základen a policejních stanic (který by se s hodně přimhouřenýma očima daly brát jako legitmní cíle, ale i to je dost diskutabilní) bral útokem doslova všechny, kdo mu přišli pod ruku, včetně účastníků techno festivalu za mír (a pokud bych se měl s někým identifikovat, tak by to byli právě "bratři technaři").

Počet obětí se nakonec vyšplhal přibližně na 1400 a tím se to stalo (co se počtu obětí týká) největším útokem na židy od druhé světové války. Tak velkej průser to je.

Izraelské bezpečnostní síly tím útokem byly zjevně zaskočeny a tak, asi aby se neřeklo, že nic nedělají, začali dělat to, co už mají dobře nacvičený a co je pro ně prakticky bez rizika - to jest bombardovat Gazu. Hamás zalezl do krytů, což je přesně to, co by udělal každej příčetnej člověk zvyklej na bombardování.

Jenže obyvatelé Gazy (narozdíl od bojovníků Hamásu) do těch krytů nemají přístup. Hamás se možná snaží fungovat jako normální stát, ale jeho civilní obrana je (aspoň v tomhle ohledu) úplně na hovno. Pro běžné obyvatele Gazy tedy začalo (další)
peklo.
No
a peklo začalo taky v komentové sekci. V levicové bublině se začalo objevovat "Stop genocidě Gazy!", proizraelský jestřábi zase volali po srovnání Gazy se zemí a náckové měli asi dost těžký rozhodování, zda v tuhle chvíli víc nesnáší muslimy nebo židy. Já sám se musel držet židle, abych se do týhle internetový války taky nezapojil a samozřejmě jsem to porušil a porušuju to znova.

Ale dělám to opravdu jen nerad, protože když to označuju slovy "internetová válka", tak to není jen metafora. U všech stran jede propaganda na 120% a je dost těžké odlišit, co je pravda, co je pravda, ale nepřesně popsaná, co je pravda, ale pravda z roku 2021 (čti: tenhle dům byl vybombardován, ale už před dvěma lety), co je "propaganda number", co je statistika (se všema dezinterpetačníma možnostma co statistika poskytuje), co je lež, co je vyložená lež a co je vyložená ruská propaganda (hej, proč by se sakra izraelskej voják v rozhovoru pro televizi svěřoval se zvěrstvama, který dělal v rámci nakby?).

A já se tímhle odlišováním zabývat nechci. Jediná Propaganda, o kterou se chci zajímat, je německá synthpopová skupina z osmdesátých let.

Jsem si vědom toho, co dělaj osadníci na Západním břehu. Jsem si vědom toho, co přibližně dělá Izraelská vláda (a pokémoni v ní horší než ti nejhorší naši vládní pokémoni). Jsem si vědom toho, že v arabských zemích je dlouhá a bohatá tradice terorismu a i toho, že ani tohle není bez důvodů a západní státy, ropný společnosti, ale i východní státy v tom jsou taky namočený až po uši (že, Československo?). Taky to ve mně vyvolává flashbacky na sudety a Berlínskou zeď. Jsem si vědom toho, že tenhle příběh má víc vrstev ironie než lecjakej post-ironickej mem. Zajímám se o moderní historii, tyhle věci pro mě nejsou novinka.

Pusťte si libovolnej politickej thriller nebo si o jeho námětu přečtěte na Wikipedii a máte skoro garantovaný, že do deseti minut zakopnete buď o Izrael nebo Palestince (Carlos Šakal, německá RAF, incident Vela atd, filmy si kdyžtak můžeme doporučovat v komentáčířích). 

Tohle všechno vím, přesto nepovažuju za dobrý nápad účastnit se těhle internetových válek. Nikomu to totiž nepomůže a naopak to může hodně lidem ublížit. A to já nechci. Ubližování je v tomhle konfliktu dost i beze mě.

(zveřejněno 3. listopadu)

slovodne 19.11.2023 23:29:23

MUSLIMGAUZE JAKO HUDEBNÍ OZVĚNA KOFLIKTŮ STŘEDNÍHO VÝCHODU

(zveřejněno 29.října)

Potom, co mi mocný algoritmus nabídnul klasickou židovskou lidovku Hava Nagila v techno verzi (od Scooteru!), objevilo se na hlavní stránce youtubu v doporučených album Mullah Said od skupiny Muslimgauze, snad aby se dostalo i na druhou stranu konfliktu. Po asi dvoudením váhání jsem na něj kliknul a tím se mi otevřela další pro mě zcela neznámá kapitola elektronické hudby.

Pod pseudonymem Muslimgauze (což je slovní hříčka odvozená od mušelínu) se skrývá britský hudebník Bryn Jones. Ten se v roce 1982 začal zajímat o příčiny právě probíhající První libanonské války a tyhle konflikty (a okolní arabský svět) se pak staly jeho celoživotní inspirací.

Bryn Jones byl - jak už je podle jména patrné - Brit jako poleno a hudba tomu odpovídá - nezní jako takové ty klasické arabské "svatební" odrhovačky. Spíš je to taková poklidná téměř až relaxační hudba - příjemně se vlnící basová linka, jednoduché kytarové motivy a naživo zahrané djembe i syntetické elektronické bicí. Písně nemají texty, protože to by podle Jonese bylo spíš kázání, ale i to nakonec uslyšíte v bludišti útržků různých všedních zvuků, muezzínů svolávajících k motlitbám i krátkých dialogů (povětšinou asi v arabštině) vyvolávajících v posluchači dojem procházky po nějakém středněvýchodním městě.

Konflikt, který Jonese původně inspiroval, je v hudbě též přítomen, ale spíš v takových jakoby ozvěnách nebo v názvech jednotlivých skladeb a alb.

Když jsem na začátku recenze psal o tom, že mi to youtube nabídnul, aby se dostalo i na druhou stranu konfliktu, nemyslel jsem to nijak metaforicky. Bryn Jones byl politicky jednoznačně propalestinský, dokonce některá svá alba věnoval Palestincům, přestože nikdy nenavštívil žádnou ze zemí středního východu. S názvy písní a alb jako "Every Grain Of Palestinian Sand" nebo "Hamas Arc" je celkem jasné, na jakou stranu by se v probíhajícím konfliktu přidal a čeští komentátoři by ho rozhodně nepochválili. Vlastně bych ho nepochválil ani já, neboť Jones zjevně považoval (mírové) Dohody z Osla za zradu palestinské věci a dokonce tomu věnoval album nazvané Betrayal (Zrada).

Nicméně když odhlédneme od politiky (což lze vzhledem k instrumentální podobě Jonesovy hudby celkem snadno) zůstává celá řada povedených alb, která Jones za svůj krátký život (zemřel v pouhých 37 letech) stihl nahrát.

slovodne 19.11.2023 23:28:59

KDY (A JAK) MLUVIT O TOM, CO SE DĚJE V GAZE?

Po tom, co se stalo v Izraeli, se začaly objevovat takový ty statusy o jednotlivých obětech, které se objeví vždycky, když se stane nějaká katastrofa.

Asi v rámci zachování nějaké vesmírné rovnováhy se pod těmito statusy začali někteří nejmenování dožadovat, aby byly uváděny taky všechny předchozí palestinské oběti (možná dokonce jmenovitě). Některé tyhle požadavky pak byly vyloženě konfrontační, což je asi to poslední, co chcete v komentářích příspěvku o (civilních) obětech nějakého ozbrojeného konfliktu a pochopitelně to žádnou rovnováhu do diskuze nepřineslo.

Nicméně nepopiratelným faktem je, že palestinské oběti (tohoto dlouhého a vleklého) existují a tak se nabízí otázka, kdy a jak je do diskuze přivést, aby člověk nepůsobil jako necitlivé hovado?

Odpověď na to je úplně jednoduchá: Stačí si počkat, až se někdo zeptá, proč se tohle všechno děje...

Protože to co se dělo, už děje a bude dít v Gaze je významnou součástí odpovědi na otázku, proč se sakra někdo přidá k Hamásu, proč někomu přijde jako dobrej nápad jít na mnohem vyzbrojenějšího a lépe financovaného nepřítele a přitom po cestě ubližovat civilům. 

Proč tohle všechno Hamás dělá i když ví, že ten líp vyzbrojenej a líp financovanej nepřítel (tj. Izrael) se fakt nasere a ukáže jim, zač je toho loket (a už se nasral a bombarduje pásmo Gazy).

Pokud jsem si ze všech předchozích diskuzí něco odnesl, tak to je přístup "nesoudit ale pochopit". A to je tady klíčový!

Tím, že se budeme v diskuzích předhánět kdo komu v minulosti víc ublížil se spravedlnosti ani míru nijak nepřiblížíme. Klíčový je pochopit proč se konflikty vedou, co jejich motivuje aktéry a to možná nastíní, co by bylo možné dělat, aby tomu tak v budoucnu nebylo. Jinak žádná diskuze o těhle věcech vůbec nemá smysl.

* * *

Ilustrační obrázek - nápis "free Palestine" přepsaný na "fuck Hamas" na zdi u Hradčanský za rohem od Izraelské ambasády

(zveřejněno 13. října)

severak 16.11.2023 11:35:08

Lessons from METAFONT

YLD is a digital consultancy in London. We specialise in software engineering, design, training and open-source development. Contact us today for more info.




severak 7.11.2023 15:24:47

Stewart Brand’s Dubious Futurism

What did the creator of the Whole Earth Catalog stand for?




severak 2.11.2023 16:47:04

Databáze źelezničních tratí / Atlas Drah Polska, Česka, Slovenska a Podkarpatské Rusi

Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji / Atlas Drah Polska, Česka a Slovenska - Historia Linii Kolejowych / Historie Železničních Tratí


severak 1.11.2023 15:52:42

O mně


severak 31.10.2023 11:55:04

The World’s Most Popular Painter Sent His Followers After Me Because He Didn’t Like a Review of His Work. Here’s What I Learned | Artnet News

from https://news.artnet.com/opinion/devon-rodriguez-parasocial-aesthetics-2380960


severak 30.10.2023 01:20:13

The Coming Software Apocalypse

A small group of programmers wants to change how we code—before catastrophe strikes.


severak 30.10.2023 01:19:34

The Coming Software Apocalypse

A small group of programmers wants to change how we code—before catastrophe strikes.


severak 29.10.2023 23:27:08

Magnetophone heads

It’s a homepage, alright!


severak 29.10.2023 14:12:12

Recipes For An Off-Grid 'Internet'

How to make an off-grid micro 'internet' that can run off solar power (or any power) for emergencies, camping, protests, or building community autonomy and dual power.


see more...

login