Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/users/strajt9/svita.cz/web/kyselo/lib/sparrow.php on line 196 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/users/strajt9/svita.cz/web/kyselo/lib/sparrow.php on line 1169 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/users/strajt9/svita.cz/web/kyselo/lib/sparrow.php on line 1169 severákova polívka

severákova polívka

asi zelňačka (mainly in czech)

(fork of http://severak.soup.io/)


slovodne 15.5.2023 23:12:10

Severní nástupiště / valná hromada

(záznam pro 17.4-23.4)

- v Po bylo rozloučení se Severním nástupištěm
- v Út jsem byl na čaji s Májou
- ve St byly deskovky v MLP
- v So jsem byl na zkoušce a pak na výletě v Lojovicích
- v Ne byla Zlá koza a večer jsem byl na valné hromadě

+ o čem ten příběh člověka vlastně je?


* * *

a tak a vždy zůstaneš sám, nikdo ti nepoví, 
jak máš žít, abys byl milován,
a tak a vždy zůstaneš sám a koláš medový, 
za tebe sní, kapitán korporát...

slovodne 15.5.2023 23:11:50

Zmrtvýchvstání / Cukrák / Warana

(záznam pro 10.4-16.4)

- v Po jsem odvysílal speciál o Zmrtvýchvstání

- v Pá jsem byl na divadle kde dělala Stínová holka hudbu
- v So jsme šli na Cukrák
- v Ne jsem byl nahrávat s Waranou, mezitím v PRG Rajchl pořádal demošku

+ Když takhle sedím v restauraci, čekám na jídlo a na Evropě popisujou, jak Musk oznámil konkurenční AI, tak si připadám jak v nějakým nízkorozpočtovým kyberpunkovým filmu, kde tohle slouží jako výstavba zápletky...

slovodne 10.4.2023 22:53:54

Medvídek Pú / školka / Bulánci / opatrný optimismus / AI / zombie

(záznam pro 13.3 - 19.3)

- v Po jsem byl na čtení Myslet tělo (v Zázemí)
- ve Čt jsem byl na večírku nakladatelství Adolescent
- v Pá jsem vyzkoušel Portastudio
- o víkendu jsme hráli Budulínka

+ viděl jsem the Wild Blue Yonder
+ konečně jsem pochopil debilní válku

(záznam pro 20.3 - 26.3)

- v Út jsem byl na poslechovce v SL a prezentoval tam svou nahrávku
- ve St jsme zahradničili a otravovalo nás koťátko
- v Pá jsem viděl představení "A ruce už máš umytý"
- v So jsem byl v Městci (sám) a vyfotil tam duhu
- vymyslel jsem heavymetalovou Kalimbu a ukazoval ji Cizí holce

(záznam pro 27.3 - 2.4)

- v Po jsem byl na čtení Vronky v Zázemí
- ve St jsem byl na deskohraní Bulánků
- o víkendu jsme hráli Začarovaného Kašpárka
- bylo hezky a já jsem po delší době pocítil něco jako optimismus

+ zastávám opatrný optimismus po vzoru neznámého stránčického vandala...
+ docházím k závěru, že mojí pracovní produktivitě nepomůže AI, ale možnost zabývat se věcma, které chci já sám, a nějaké klidné prostředí bez rušivých elementů
+ viděl jsem Dellamore Dellamorte
+ sportovní událost roku 2012

(záznam pro 3.4 - 9.4)

- v Po jsem byl na vernisáži Filipovy výstavy (Město v pohybu)
- v Út jsem objevil aperiodický monokachlíček a byl jim fascinován po zbytek týdne
- pak jsem natáčel sochy Davida Černého (brzy na vašich youtubech)
- ve Čt jsem doprovázel základnu k doktorům, pak jsem šel na fotovýlet
- v So přijeli Máša a David
- v Ne jsme jeli naposledy do Městce

+ vypadla Tiny Tilde Website, takže jsem byl bez Fedi
+ překvapivě dobrá kritika AI

slovodne 10.4.2023 22:50:35

DELLAMORTE DELLAMORE aneb LÁSKA AŽ ZA HROB NA ITALSKÝ ZPŮSOB

Jedním z míst, odkud beru doporučení na filmy je facebooková skupina Incredibly Strange Films a právě tato skupina mi už před časem doporučila italský zombie horror Dellamorte Dellamore, ale až tento víkend jsem si našel čas, abych se na něj podíval. A dobře jsem udělal.

Francesco Dellamorte je správce hřibova v malém městečku Buffalora. Ve dne řeší takové ty běžné věci (jako rozhovory se starou paní, která na hřbitov chodí každý den navštívit hrob svého manžela) zatímco v noci pomocí dobře mířených (většinou střelných) ran bojuje s mrtvými, kteří na jeho hřbitově vrací zpět mezi živé jako zombie. V tom mu pomáhá jeho mentálně opožděný pomocník Gnaghi, který sice umí vyslovit jen jedno slovo ("gna"), ale zato ho říká na mnoho různých způsobů. Celá situace se začně komplikovat, když se Francesco setká s krásnou vdovou, kterou svede (pozváním do kostnice) a následně se společně pomilují u náhrobku jejího manžela...

Jak už jste asi poznali, film je pořádná jízda. Asi jako být živý spolujezdec zombie motorkáře během jízdy po hřbitově (což ostatně taky ve filmu uvidíte). Filmaři popustili uzdu fantazie, co to jenom šlo, a ve filmu tak uvidíte ledacos včetně celého oddílu zombie skautíků, nahoty, krve atakdále...

Přesto se ale jedná o poměrně poetický, svým způsobem vlastně romantický film, který má svou symbolickou stránku (o jejíž interpretaci se pokouší několik soupeřících teorií v komentářích filmových databází). Triky nejsou vyloženě fotorealistické a celý děj dost přitažený za vlasy, což mi trochu připomnělo japonský horor Hausu (další film který doporučuju). Na to, co se na plátně děje za šílenosti, hrají herci celkem uměřeně, ale ve výsledku to působí velmi dobře a dodává to snímku takovou zvláštní melancholickou atmosféru. Tu podporuje orchestrálně-syntezátorová hudba za kterou stojí Manuel De Sica a celková výtvarná stránka filmu. 

Přestože je děj snímku velice temný, obsahující mnoho úmrtí, ať už přirozených nebo nepřirozených, film na mě paradoxně působil celkem povzbudivě a dodal mi i jistý optimismus (co se týká uměleckého zpracování těžkých témat).

Mohu tedy jen doporučit - teda pokud vám nevadí takové věci jako lopata zaražená v hlavě.

slovodne 10.4.2023 22:49:47

THE WILD BLUE YONDER

("DIVOKÉ MODRÉ TAM")

Werner Herzog dostal v roce 2005 od NASA nějakou množstevní slevu na ilustrační záběry, tak vzal kameru, Brada Dourifa a odjel s ním do nějakého zapadákova uprostřed ničeho natočit velmi netradiční sci-fi povídku. 
Dourif v roli mimozemského vypravěče nejprve vypráví příběh mimozemšťanů, kteří z umírající planety uprchli na zemi a pak pozemšťanů, kteří se naopak v rámci své průzkumné mise dostali na onu zmíněnou umírající planetu...

Film je to velmi netradiční - spíš to připomíná jakousi filmovou koláž, kterou bych čekal spíš od nějakých amatérů na youtubu než věhlasného režiséra. Bohužel je to velmi pomalé a ta pomalost (společně s opakující se hudbou) začne po chvíli nudit. Nicméně když se ve filmu něco povídá, stojí to za to a je to vlastně docela dobrá atmosférická sci-fi. Akorát by to mělo mít tak třetinovou délku...

slovodne 10.4.2023 22:49:32

ÚTOK NA MUZEUM JAKO IDEOLOGICKÝ KONTRABAND

Jak jste asi zaznamenali v neděli byla (opět) protivládní demonstrace. 

Tentokrát ji pod heslem "Česko proti bídě" pořádal Rajchl a vyvrcholilo to tím, že se nějaké "horké hlavy" (včetně docenta Ševčíka z VŠE) pokusily v duchu hesla "sundejte ten hadr" proniknout do Národního muzea a sundat z fasády Ukrajinskou vlajku. V tom jim však zabránila policie.

Tenhle incident se ale nelíbil jak části demonstrujících, tak samotným organizátorům demonstrace. Už krátce po demonstraci se začalo mluvit o policejních provokatérech a Rajchl sám teď postuje na facebooku videa, která to mají dokazovat. Nemyslím si, že by v tomto případě byli nutní policejní provokatéři, podle mě se mu prostě vymstil přístup, který bych nazval slovy "ideologický kontraband".

* * *

Představte si to, že pracujete někde v Lídlu, řekněme na Zbraslavi. Chystáte se zrovna rozbalit krabici banánů a nejednou koukáte: Jé, co to tady je? Kokain!

Tak přesně takhle fungují v Česku poslední dobou různá protivládní hnutí. Vezmou naprosto legitimní a oprávněnou kritiku nepromyšlených vládních kroků (ty banány) a do toho tu a tam přimíchají různá (typicky proruská) svinstva (ten kokain).

Chci mír? No jasně, že jo! Každej rozumnej člověk chce mír, fakt nezáleží na tom, zda jsem Čech, Ukrajinec nebo Rus.

Chci ale toho míru dosáhnout zrušením sankcí vůči Rusku? No to už teda prrrr... 

Hele, mě je jasný, že sankce dopadají spíš na běžný občany, že si papaláš rád připlatí pašeráckou přirážku. Je mi i jasný, že část z ropy kterou "neodebíráme" asi pravděpodobně ve skutečnosti odebíráme, jenom přes nějaké mafiánské prostředníky. Ale komu by asi prospělo zrušení sankcí? No Ruskýmu státu samozřejmě a tomu fakt pomáhat nehodlám! 

Stejně tak se mi nelíbí inflace. Nelíbí se mi, že ministr práce a sociálních věcí v době, kdy jde ekonomika takříkajíc do kopru, brojí proti "zneužívání sociálních dávek". Nelíbí se mi, že Fiala není schopen vést dialog, nelíbí se mi, že někteří komentátoři (ale i třeba někteří mí známí) píší o protestujících jako o "dezolátech bez zubů". Ale jsou tohle důvody pro ukončení pomoci Ukrajincům a pro hulákání "Táhněte domů!" a "Čechy, Čechům!"? No nejsou!

* * *

Hele, já s tím Rajchlem vlastně soucítím. Já si dovedu živě představit, jaká je to bolest, když se snažíš udělat demonstraci tak, aby nepůsobila prorusky a pak ti tam naběhne nějaký blbeček se Zetkem na baťohu a nášivkou Wagner group na rukávu (a nechá se přitom vyfotit každým zástupcem médií).

Dovedu si to představit, protože jsem něco podobného zažil u Fridays for Future - tam jsme taky řešili, aby účastnici nedělali bordel v ulicích a museli jsme umravňovat nějaké chytráky z MarxAltu (či čeho), kteří chtěli s klimatickou změnou rovnou odstranit i kapitalismus (a vesele o tom dávali rozhovory médiím). 

Přestože jejich argumentace dávala jistým úhlem pohledu (alespoň částečný) smysl (nebudu teď rozepisovat proč a jak), rozhodli jsme se, že to není hlavní téma našeho protestu a ať si to teda MarxAlti nechají na jindy, pokudmožno na nějakou vlastní demonstraci.

Stejně tak by si i Rajchl a "Chcimírové" měli ujasnit, co je pro ně důležité a co už je ideologický kontraband (čti: ten kokain v Lídlu). Protože jinak se široké podopory veřejnosti opravdu nikdy nedočkají.

Široká veřejnost není zas tak blbá, aby nepoznala, že je v petici malým písmem nějaký dodatek, který tam dopsal nějaký lokální zástupce Gazpromu.

(zveřejněno 13. března)

slovodne 7.4.2023 16:27:55

SKUTEČNÁ NEBEZPEČÍ UMĚLÉ INTELIGENCE

Pokud nežijete pod kamenem, asi jste si všimli, že se už nějakou dobu ve společnosti vede debata o umělé inteligenci. Tahle debata má tu nevýhodu, že poněkud pomíjí skutečná nebezpečí umělé inteligence a místo toho sklouzává ke dvěma, spíše filozofickým otázkám:

1) zda se umělá inteligence osamostatní a nabyde vědomí (a pokusí se nás ovládnout jako v Terminátorovi)
2) zda nás umělá inteligence nahradí (případně koho nahradí) a jakou to bude mít podobu

Zatímco ta první otázka je zatím spíše teoretická, tak otázka druhá je už nepříjemně relevantní. Umělá inteligence je totiž (zřejmě ze strany marketingových oddělení technologických společností a spřízeněných influencerů) neuvěřitelně vyhypováná. Vede to k tomu, že se používá pro účely, pro které se vůbec nehodí (např. vyhledávání) a že se jí teď snaží používat doslova každej (novináři, marketéři, promátoři). 

A to je přesně to, o co technolgickým společnostem jde. Jejich plán je překvapivě jasný:

1) vyvinout umělou inteligenci
2) počkat až to začnou všichni používat a neobejdou se bez toho
3) ???
4) PROFIT!

(Kdyby se někdo divil, co je bod tři, tak je to prudké zvednutí cen z dotovaných na reálné a ano - celé je to vlastně "collect underpants" schéma.)

To je tedy jedno z nebezpečí umělé inteligence. V podstatě je to to nahrazování lidí za stroje, akorát stroj je "software as service" - tedy ho vlastně nevlastníte, ale máte jen na dálku v pronájmu. Umělou inteligenci je sice možné si pustit sám, ale je to obtížné, navíc je otázka, jak vlastně budou licencovány datové "mozky" jednotlivých umělých inteligencí (autorská práva při vývoji umělé inteligence jsou další level pekla).

Druhé nebezpečí je v podstatě přílišná důvěra v umělou inteligenci. Možná jste četli ten článek o belgičanovi, kterého dohnala k sebevraždě umělá inteligence. Co kdybych vám řekl, že nejdřív dohnal on umělou inteligenci k tomu, aby se vůbec podobným tématem zabývala.

Ono je to vlastně docela logický - konverzační umělá inteligence funguje tak, že píše, co by pravděpodobně následovalo v rozhovoru. Je úplně logické, že když se někdo začne ptát na smysl života, jedna z možných odpovědí je, že život smysl nemá a vzhledem k tomu, že doslova existující internetová fóra specializovaná na podněcování k sebevraždě, je celkem jasné, kam až tohle může vést.

Ale je nutné zdůraznit, že to není vina umělé inteligence samotné, ale spíš jejich učitelů. Jak říká staré počítačové přísloví - "garbage in, garbage out" (odpad dovnitř, odpad ven). Umělá inteligence se učí napodobováním a když jí k napodobování předhodíte půlku internetu, je jasný, že začne na požádání psát konspirační teorie, rasistické bláboly a nabádat lidi k anorexii a sebevraždě. Ale pořád je to jenom tupej stroj, který jenom počítá.

To je ostatně podobná věc jako s počítačovým modelováním - pokud vám někdo řekne, že něco zjistil počítač, zpozorněte. Počítače totiž nic nezjišťují, jenom následují pravidla modelu, která jim vědci určí. Když model s něčím nepočítá, je zcela logické, že s tím nebude počítat ani výsledek. Umělá inteligence se v tomhle od obyčejných numerických modelů liší jen v tom, že je méně deterministická. Nicméně ani to nebrání některým lidem používat ji jako autoritu ("podívejte se - i umělá inteligence si myslí to, co já").

* * *

Kdybych to měl nějak shrnout - dávejte si pozor. Ale ne na umělou inteligenci samotnou jako spíš na to, jak ji lidi používaj.

slovodne 12.3.2023 18:20:45

Valentýn / výročí války / knihovna / graph paper / atd

(záznam pro 13.2-19.2)

- odvysílal jsem speciál k Valentýnu
+ Feri stáhnul volební video, protože zestárlo jak mlíko v průchodu...
- v pá jsme slavili narozeniny Ježíška
- o víkendu jsem nejel na loutkárnu a Budulínek se obešel beze mě bo jsem měl mor

(záznam pro 20.2-26.2)

- bylo výročí války
- zařídil jsem si kartičku do knihovny
- internet vyhrála Bollywoodská verze Beatles
- o víkendu jsme s Mudlou byli za babičkou
- v Ne jsem odvysílal protiválečný speciál
- implementoval jsem prototyp graph paperu

(záznam pro 27.2.-5.3)

- v Po jsem byl v SL
- v Út jsem měl sraz s Már před tím než šla do divadla
- ve St jsem byl na technech v Acidu
- ve Čt - fotil jsem konjunkci
- o víkendu jsme hráli Karkulku

(záznam pro 6.3.-12.3)

- v Út jsem se viděl se S.
- ve St byla poslechovka u Soni (Timbre Timber)
- řešila se umělá inteligence...
- o víkendu jsem jel za babičkou, tentokrát s Aňou (zatímco byla Rajchlova demoška)

slovodne 14.2.2023 23:57:02

Městec Králové / Tunel pod městem / IKEA / Začarovaná Kašpárek / chřipka

(záznam pro 23.1.-29.1)

- v Út jsem měl sraz s Már a dozvědel jsem se nějaký depresivní věci
- během týdne pokračovalo volební peklo

- o víkendu jsem byl na návštěvě v Městci a pekelně jsem tam vymrzl
- byl to podivný pocit sledovat tam výsledky voleb
- přečetl jsem si Tunel pod městem

+ gřůšť
+ เสียงร้อง และ อารมณ์ ของ Anri สามารถทำให้อารมณ์ของชั้นดีขึ้นมาได้ทุกๆครั้งเลยที่ชั้นได้ฟังเพลงของ


(záznam pro 30.1-5.2)

- v Út jsem po práci byl s Már v IKEA (a bylo to velmi fajn)
- začal jsem programovat převody jednotek pro graph paper

- o víkendu jsme hráli Začarovaného Kašpárka
- Š. onemocněla kovidem, museli jsme to zvládnout bez ní

(záznam pro 6.2-12.2)

- postupně se o mě začala pokoušet chřipka
- ve St jsem (tak) bohužel nemohl dorazit na čtení ve Velbloudovi
- a postupně jsem zmíral na chřipku
- v Pá jsem měl dovolenou, tak jsem řádně spal
- so - řešil se čínský balón a UFO objekty nad USA


+ není pravda, že by Prchal na sociální sítě nechodil. Chodil. To právě byla hrozně surreálná věc - Prchal na Twitteru lajkoval různé náhodné posty mých soudruhů z levicové bubliny. Občas to byly posty o drográch, občas polonahá selfiečka, občas nějaké myšlenky amerického etnobotanika Terrence McKenny. To poslední kdysi i jednou nějak okomentoval (nepamatuju si už ale jak).
Tohle Prchalovo srdčíkování byl takový running joke mojí levicové bubliny a skončilo to přesně ve stylu levice - sporem o podporu státu Izrael. Prchal byl na straně Izraele (a oficiální vládní linie svého chlebodárce) zatímco moje soudružka byla na straně utlačovaných Palestinců (kterým tehdy Izraelská armáda zastřelila nějaký dítě nebo co, už si to nepamatuju).

slovodne 14.2.2023 23:54:15

HESLO OD NACISTŮ? SPÍŠ KNIHA PROTI NACISTŮM! (MASIVNÍ FACEPALM)

Už během prezidentské kampaně jsem zaslechnul informaci o tom, že Petr Pavel převzal heslo na svém plakátu od nacistů. Nevěnoval jsem tomu moc pozornosti, protože když člověk jednou chce pořádek, tak má prakticky garantováno, že u něj někdo nějakou podobnost s nacisty najde. 

Teď mi to ale připomněl jeden kamarád, který okomentoval status poslance za SPD Radka Kotena a tím tak vytáhl na světlo boží, který že citát to má být a ukázalo se, že ta skutečnost je mnohem zábavnější: Doslova je to opsáno z obálky knihy, kterou nacisti pálili!

Skutečně - když se podíváte na obrázek, který Radek Koten sdílel, tak vás to trkne hned na první dobrou a stačí k tomu úplně minimální znalost němčiny - "roman aus dem leben" - vždyť to přece znamená "román ze života"! Když si pak vygooglíte název románu (Ruhe und Ordung) spolu s jménem autora (Ernst Ottwalt) zjistíte, která bije: 

Ernst Ottwalt je literární pseudonym Ernsta Gottwalta Nicolase. Nicolas se narodil 13. listopadu 1901 v obci Zippnow v tehdejším německém Prusku (dnes Sypniewo v Polsku) jako syn luteránského duchovního; studoval na univerzitách v Halle a Jeně; po první světové válce se stal členem Freikorpsu, následně však změnil názor a vstoupil do Komunistické strany Německa a komunistického Svazu proletářsko-revolučních spisovatelů. Zkušenosti z Freikorpsu [pravicové polovojenské organizace] zpracoval v románu Ruhe und Ordnung (Klid a pořádek, 1929). Podílel se spolu s Bertoltem Brechtem na scénáři filmu Kuhle Wampe, roku 1932 vydal knihu Deutschland erwache! Geschichte des Nationalsozialismus (Německo, probuď se! Dějiny národního socialismu), oceňovanou zpětně jako jedna z nejpronikavějších analýz situace v Německu před nacistickým uchopením moci. Nacisté jej zařadili mezi spisovatele, jejichž knihy v květnu 1933 pálili na náměstích německých měst. V temže roce Ottwalt spolu se svojí ženou Waltraut Nicolas, rovněž dcerou evangelického faráře, emigroval přes Dánsko a Československo do Sovětského svazu, kde se oba podíleli na činnosti německého literárního exilu. V roce 1936 sovětská tajná policie oba manžele zatkla. Ernst Ottwald zahynul pravděpodobně roku 1943 v táboře poblíž Archangelsku, jeho ženu sovětské úřady na základě dohody o výměně osob, která byla součástí tajného protokolu paktu Molotov-Ribbentrop, vydaly zpět do Německa, kde byla sice odsouzena za velezradu, ale výpovědi pro gestapo o německém exilu ji uchránily před uvězněním. Po válce publikovala pod pseudonymem a podílela na aktivitách německé evangelické církve. Zemřela roku 1962. 

Toto prosím cituji z "SCHILDBERGER, František. Poetika reportáže [online]. Brno, 2018 [cit. 2023-01-31]", ale pro tohle vědění nemusíte zacházet až do žánru disertačních prací, stačí vám Google Překladač, Wikipedie a trocha času. Ale ten tomu Radek Koten zjevně nevěnoval a tak se stalo, že místo nacistického hesla dal na svůj ilustrační obrázek doslova knihu, kterou nacisti pálili (🤦🤦🤦).

Popravdě by mě ale dost zajímalo, kde na to pan poslanec přišel. Je totiž dost možné, že "Ruhe und Ordung" (Klid a pořádek) skutečně heslo Freikorpsu bylo a Ottwalt (společně s dalším nacisty zakázaným autorem Kurtem Tacholskym) ho pro název svého díla jen převzal, nicméně já to teď nedokážu vygooglit, protože mi do výsledků pořád leze právě ona zmíněná Ottwaltova kniha. Fakt nechápu, jak její existenci mohl pan poslanec Koten takhle přehlédnout.

Ale abyste si nemysleli, že z něj dělám úplnýho blbce - já po nikom nechci znalosti dnes už v podstatě zapomenutých německých meziválečných exilových spisovatelů (o existenci Ottwalta jsem se doslova dozvěděl až dnes) ale sakra - než něco zveřejním, tak si to nejdřív pořádně progooglím, ať nepíšu nějakou píčovinu! Zjistit, že je to taky název románu mi trvalo asi tak pět minut (doslova první odkaz vede na Amazon, kde si zmíněný román můžete koupit), za dalších pět minut jsem měl na monitoru životopis Ernsta Ottwalta (z anglické Wikipedie) a za dalších deset minut jsem ten životopis našel v češtině společně s celou disertační prací o reportážích (kde je sice Ottwalt jenom zmíněn, ale je pravděpodobně to jedinný jeho životopis v češtině na celém internetu). 

Kotenův status má teď přibližně 200 sdílení. Většina lidí ho jen pošle dál bez dalšího komentáře, nicméně jak v komentářích pod původním statusem, tak pod těmi přesdílenými se občas najde někdo, kdo si aspoň dal tu práci to heslo zadat do Googlu. Kéž by takovýhle lidí při příštích volbách bylo víc.

slovodne 14.2.2023 23:53:51

JAK SESTŘÍHAT VLASTNÍ KOMPRO VIDEO

Jak jste možná zaznamenali, na sítích kolovalo video, kde Petr Pavel doslova říká: "Jediná možnost jak dovést situaci do zdárného konce je pomoct Ukrajině tu válku vyhrát a my to můžeme udělat z náší strany právě tím; že vstoupíme do války s Ruskem". 

Tohle video bylo samozřejmě sestříhané a to celkem odfláknutě, takže vám můžu doslova ukázat, kde ten střih je (viz obrázek).

Novináři, uživatelé Twitteru a nakonec i tým samotného generála celkem rychle přispěchali s originálním videem (které "střihači" posloužilo jako podklad), tak jsem si řekl, že si prakticky vyzkouším, jak těžké je sestříhat podobný fake.

Výsledek? Není to nic těžkého, jde to v pohodě udělat za dvacet minut. 

Ale je to jedna z těch věcí, kterou je těžké udělat pořádně. Já sám nejsem moc spokojen se svou verzí a to tam ani není taková "prohlubeň" jako ve zvuku originálního videa (zato tam mám trochu "mlasknutí"). Asi by to šlo udělat lépe, ale víc času tomu už věnovat nehodlám, už tak jsem tomu věnoval přibližně o dvacet minut víc času, než bych chtěl.

A jak se to teda dělá?

Budete potřebovat:

a) video, ze kterého budete stříhat (můžete stáhnout pomocí Youtube Downloaderu)
b) stříhací program na videa - dále budu psát Kdenlive (který jsem použil), ale je jedno jaký program použijete
c) stříhací program na zvuk - u mě Audacity, ale opět je jedno co použijete

A pak postupujte pomocí následujícího postupu:

1) nejdříve si musíte rozmyslet co kam budete stříhat, pokud někde například najdete Babiše, jak říká "já vám nelžu, já vám říkám pravdu", asi víte co kam máte přesunout
2) potom si dané video otevřete v Kdenlive, vyseknete jen část co vás zajímá a tu pak ještě vyexportujete jenom jako zvukovou stopu
3) tu potom v Audacity pomocí copy & paste sestříháte jak je potřeba
4) aby vám místo, kde se sestříhané stopy stýkají necvakalo, doporučuji konce postupně zeslabit / zesílit (v Audacity např. pomocí Studio Fade Out a Studio Fade In) jako to udělal originální "padělatel"
5) tohle pravděpodobně budete dělat několikrát za sebou, protože je těžký to načasování správně trefit napoprvé (doporučuju si otevřít několik oken Audacity a každý výstřižek si dát do samostatného okna a postupně je kopírovat do toho cílového)
6) zvukovou stopu vložte do Kdenlive, sesynchronizujete ji (aspoň hrubě) s původním videem a původní zvukovou stopu videa odstraňte nebo umlčte
7) vyexportujte a máte virál

Nemusím ale doufám upozorňovat, že podobné "stříhání" je vysoce neetické, v některých případech možná i nelegální. Proto doporučuju ho dělat spíš s humorem, aby váš výsledek připomínal spíš videa České Sody, Mikýře nebo Purna než tohle kompro z Wishe.

slovodne 25.1.2023 20:54:48

volby / Tříkrálová / Český Brod / bytové divadlo / Karkulka

(záznam pro 1.1.-8.1.2023)

předsevzetí (se zvyšující se obtížností):
1) cvičit na piáno
2) zapisovat si útržky básní, co mě napadají
3) sestříhat nesestříhaná videa
4) naučit se konečně pájet sakra už
5) když se rozšoupnu, tak konečně vydat tu knihu, co mám rozdělanou

- první (moje) nahrávka roku
- odehráli jsme Tříkrálovou i s novými posilami

+ Středula to položil, lokální ODSka tady jede veletoče ohledně místního referenda a malý děti si hrajou na válku na Ukrajině... fakin den tohleto

+ I can't stop the loneliness vyjadřuje mou náladu jako jen máloco

(záznam pro 9.1-15.1.2023)

- v Út jsem viděl film Běžná setkání a besedu se scénáristkou, potom jsem potkal Mery a Mezeru
- ve St jsem natočil video z nahrávacího studia
- v Pá začaly volby a tak jsem odvysílal předvolební speciál
- byli tu M & D
- o víkendu jsem navštívil Český Brod (respektive babičku v nemocnici)

+ do Lutzerathu posíláme zástupcům uhelného průmyslu tuhle techno hitovku

(záznam pro 16.1-22.1.2023)

- v Út jsem byl na uvedení antologie Toto je můj coming out
- (taky jsem ten den zaspal)
- na to konto ve St na představení Dokonalost bytového divadla u Soni
- tím jsem si pro zbytek týdne vyplýtval lžíce
- o víkendu jsme hráli Karkulku, byl jsem v budce a X přišel nadrátovanej
- rozkoukal jsem film Muži v Říji

 + několik týdnů probíhá naprostý volební peklo

slovodne 25.1.2023 20:52:12

ŠKOLA JÍ VZALA POHLAVÍ (A JINÉ PODOBNÉ ČLÁNKY)

Je před volbami. To znamená čas, kdy politické debaty jen kvetou a vítr rozfoukává jejich pyl po celé Kotlince. No a my alergici na politické debaty se pomalu dusíme...

Shodou okolností jsem se dostal na uvedení sbírky "Toto je môj coming out", které se doslova odehrávalo ve sklepním prostoru pod gay barem. To znamenalo nutně jedinou věc - musel jsem pak zcela zákonitě zaplést do diskuze o genderových otázkách. Diskuze to naštěstí nebyla nijak zlá, přesto jsem si u ní položil otázku, proč i poměrně liberální lidi občas přijdou s názorem, že "se to s tím genderem dneska už nějak přehání".

Odpověď mi dnes naservírovaly Novinky přimo na stříbrném podnose - vydaly článek s titulkem "Škola jí vzala pohlaví. Britka se náhodou dozvěděla o sociální tranzici 14leté dcery". 

Jako autora povídky "Vysoké umění nízkého titulku" mě samozřejmě zaujal titulek. Novinky v něm předvádí dnes už klasickou titulkářskou figuru, kterou bych nazval mikýřovským obratem "akorát, že vůbec" - když si totiž dáte tu práci a článek si rozkliknete, hned o pár odstavců níže nalezenete podnadpis, který hlavní nadpis článku tak trochu popírá - "Projevila přání a my jí vyhověli". Čili to nebyla to škola, kdo by někomu "vzal pohlaví". Škola pouze vyhověla žádosti zmíněné dívky, aby byla oslovována genderově neutrálně.

Článek je samozřejmě odvar z odvaru, takže informační hodnota se ztratila někde po cestě, ale i tak si lze všimnout pár věcí:

- matka se o tranzici dcery dozvěděla postranním kanálem, což naznačuje, že dcera matce v této otázce z nějakých důvodů nedůvěřovala
- pak je samozřejmě otázka, zda je v podobných případech nedůvěra vůči rodičům spíš typická či netypická (a proč tomu tak je)
- matka v článku vysloveně zmiňuje svou obavu, že by tranzice mohla poškodit dceřino duševní zdraví. To ale vůbec neodpovídá tomu, proč se tranzice (jako velmi komplikovaný proces) vlastně dělají - "cíl hry" je naopak to, aby na tom člověk po tranzici byl psychicky líp, protože jeho "vnitřní nastavení" už odpovídá tomu vnějšímu.
- článek zmiňuje jakousi organizaci, která se podobnými případy zabývá, ale nepíše její jméno (takže už se nedovíme, zda to nejsou např. "Katolíci proti tranzici")
- původní článek otisknul bulvární deník Daily Mail
- ale Novinky samozřejmě na ten původní článek ani neodkazujou, asi aby jim někdo nereklamoval překlad (nebo spíš převyprávění)

Hlavní problém takovýhle článků ale spočívá v něčem jiném - z povahy věci je totiž nejde psát moc objektivně. Jelikož se jedná o dítě, nemůžete moc dělat takovou tu klasickou věc - totiž obejít všechny zúčastněné a chtít po nich nějaké názory. Zůstává tak tedy článek, který je psán především z pohledu matky. To je samozřejmě taky důležitý pohled na věc, ale je to jen jedna ze zúčastněných.

Když tomu přičteme tu prasárnu s titulkem, dělanou zřejmě za účelem čirého clickbaitu ("Škola jí vzala pohlaví" zní podstatně emotivněji než například "Spolužáci se o tranzici dívky dozvěděli dřív než její rodiče"), máme docela zaděláno na problém. 

Už tak dost zpolitizované téma se dále ředí především dojmy redaktorů, v tomto případě dost možná i redaktorů z agentury Jedna Paní Povídala a nebulvární alternativa k tomuto tématu pravděpodobně neexistuje.

PS: pozornější čtenáři si možná všimli, že si "hlavní hrdinka" tohoto článku přála, aby jí oslovovali genderově neutrálně, zatímco já tu o ní píšu zatvrzele v ženském rodě. Jsem si vědom tohoto svého přešlapu. Bohužel čeština ještě nemá ustálenou formu pro neutrální rod (obdobu anglického "singular they") a pro lepší srozumitelnost jsem se rozhodl vyhnout "roubíčkovskému onikání", střednímu rodu, hvězdičkám i různým "genderově vyhýbavým konstrukcím".

(zveřejněno 19. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:51:36

"NATO BY SE MĚLO ZMĚNIT Z OBRANNÉHO PAKTU NA ÚTOČNÝ"

aneb BABIŠ JAKO JESTŘÁB, BUBÁK A KOROUHVIČKA

Čekal jsem, že druhé kolo prezidentské volby bude hnus, ale nečekal jsem, že to půjde takhle rychle. Babiš totiž začal útočit už ve chvíli, kdy se ho novináři ptali, co říká na výsledky voleb. A v tu chvíli už se taky asi tiskly billboardy, které nepřímo naznačovaly, že nás generál zatáhne do války...

Neskončila ani Neděle a já už se stihl pohádat s jedním příbuzným. Příbuzný je starý hipík a tak mu byl generál Pavel od začátku nesympatický. To bych ještě celkem chápal, ale vytočilo mě, když prohlásil, že bude teda radši volit toho Babiše, protože je na rozdíl od generála "pro mír". Vysvětloval jsem mu, že Babiš je především populista, tudíž, kdyby lidi chtěli válku, tak jí bez problémů slíbí.

No to jsem ještě netušil, že to Babiš už v minulosti skutečně sliboval! Nebo přesněji řečeno - v roce 2017 řekl něco, co by se po vytržení z kontextu dalo brát jako nabídka války. Konkrétně v knize O čem sním, když náhodou spím se v kapitole Sen o bezpečí na straně 258 (uprostřed dole) doslova píše (pro větší účinek čtěte Babišovým hlasem): "NATO by se mělo změnit z obranného paktu na útočný." 

Tyvole! No tak tohle je jestřáb, že by i zástupci NATO koukali!

Nebo respektive byl by to jestřáb, kdybych si nepřečetl ten kontext okolo. Babiš tady totiž nepíše ani tolik o útočení na jiné státy jako spíš o boji proti převaděčům uprchlíků. V té době totiž ještě společností rezonovala uprchlická krize a řádil Islámský stát, který sice už byl v úpadku, ale na závěrečnou ofenzivu (která ho měla vymazat z mapy světa) ještě čekal.

Babišova kniha je též z dnešního pohledu zajímavá v tom, jak z tehdejšího úhlu pohledu pojmenovává některé problémy, kterým dnes čelíme. Jen tak mimochodem předpovídá "epidemie a nové škůdce" (v sekci "Změna přírodních podmínek") a výslovně doporučuje "šikovné IT specialisty z Ukrajiny" jako "kvalifikované lidi z našeho civilizačního okruhu" (asi jako alternativu k jiným uprchlíkům). Dále Babiš z roku 2017 působí překvapivě proevropsky, dokonce v jednu chvíli píše o budoucí společné Evropské armádě.

Je samozřejmě velká otázka, zda je přeměna NATO na útočný pakt Babišova vlastní myšlenka. O knize se dobře ví, že ji nejspíš napsal nějaký ghostwriter - snad Prchal nebo možná celý tým Prchalů. Nicméně já se domnívám, že v tomto případě je to asi spíš Babišova originální myšlenka, kterou jen Prchal zasadil do kontextu. Jednak je příliš kostrbatá a ostrá na pouhý výplod PR týmu (hej - i originální náckové se nejdřív jakoby bránili), za druhé tu samou věc Babiš zřejmě řekl už v minulosti (a kritici mu to vytýkali - jak se píše na straně 261 jeho knihy). Tak jako tak, prokazatelně to řekl např. v rozhovoru pro slovenský portál Euroactiv na počátku roku 2017.

Babiš není jestřáb. Ale není to ani diplomat (to z kandidátů byl Pavel Fišer). Je spíš taková korouhvička, která se otáčí tam, kam zrovna veřejné mínění fouká.

Nejlepší důkaz o tom dodává samotná Babišova kniha. Na samotném konci knihy, se totiž čtenářů ptá: "A o čem sníte vy? Napište mi na wéwéwé chcemelepsicesko cézet, rád si to přečtu." Když si pak stránku otevřete, je Babiš ještě o stupeň zvědavější: "Napište mi, o čem sníte.  Napište, z čeho máte strach."

Nepiště mu to. Bude vás tím pak strašit.

(napsáno 16. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:50:48

GENDEROVÝ ROZMĚR AUTENTICITY? NIKOLIV, NA VINĚ JSOU BÉČKOVÉ FILMY

Na Alarmu vyšel článek o tom, že Danuše Nerudová nepůsobí tak autenticky, protože na ženy jsou nároky na autenticitu vyšší, respektive ženská autenticita funguje trochu jinak. Nechci mansplainovat, ale měl bych trochu jiné vysvětlení: Můžou za to béčkové filmy.

Kdybyste si měli vybrat, koho budete parodovat - profesorku ekonomie nebo generála ve výslužbě? No, samozřejmě, že generála. Pro lidi, co nechodili na VŠE je to mnohem jednodušší role. Všichni tak nějak tušíme, jak má voják ve výslužbě vypadat, protože už jsme ho už mockrát viděli v nějakém filmu. Stačí se tvářit ultradrsně a občas hodit nějakou suchou hlášku jako Bruce Willis.

Dobrý příklad je už jedna z prvních reklam generála Pavla - nese na ní kládu na rameni, jako by parodoval legendární příchod ex-plukovníka Johna Matrixe ve filmu Komando. Vypadá to sice jako reklama na Hornbach, ale na dost lidí to působí autenticky, protože jsou to právě filmy, odkud si neseme představu o tom, jak má vojenský veterán vypadat.

Armáda je prostě pro film mnohem záživnější prostředí. Oproti tomu doslova nevím o jediném filmu, jehož hrdina byl ekonom.

(zveřejněno 10. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:50:22

JAK MI TO NEULEHČUJE PETR PAVEL

Jak už napsalo několik lidí, prezidentské volby budou (jako již tradičně) o volbě menšího zla. Jenže jednotliví kandidáti mi to FAKT neulehčujou, proto jsem se rozhodl popsat čím, aby se z toho mohli poučit. Prvním na řadě je Petr Pavel.

YouTube si totiž z nějakého důvodu řekl, že bych měl volit Petra Pavla a tak mi přibližně před každým pátým videem cpe jeho reklamy. Chci si pustit japonský City Pop z osmdesátek a místo toho zní: "Petr Pavel není jen válečný hrdina ale i...", chci si pustit video o nějakých starých počítačích z východního bloku a místo toho mi Zdeněk Svěrák vysvětluje, že je Pavel i dobrej diplomat. Tyvole! Mě to fakt nezajímá!

Nevím, jestli na mě jenom zacílili nebo dostali nějakou množstevní slevu na reklamy, ale zobrazuje se mi to přibližně stejně často jako Honza z Inicia nebo "byl jedním z nejlepších inženýrů společnosti Google" nechvalně proslulého kryptoscammera "Vasya Dimitrov 1966". A štve mě to přibližně stejně. Už jsem doslova použil jednu Pavlovu reklamu jako základ pro parodii (viz v komentářích níže).

Pavlovy reklamy jsou dost kýčovitý, hrajou na emoce a snaží se zvyšovat si důvěryhodnost použitím celebrit. Nevím jak to působí na Průměrného Spotřebitele, ale na mě to působí přesně naopak, než to Zadavatel chce. To je na tom totiž ta nejvíc paradoxní věc - reklama mi vnucuje názory, které už v podstatě mám, ale tím vnucováním mi je vlastně znechucuje.

Týpek se podílel na záchraně zablokované francouzské jednotky před naštvanými Srby a Chorvaty během války v Jugoslávii? Respekt, dobrá práce! Čtyři roky dělal druhýho největšího hlavouna v NATO? Fajn, aspoň umí pořádně anglicky a má zkušenosti s jednáním na nejvyšší mezinárodní úrovni, což je vlastně přesně to, co bych od prezidenta tak nějak očekával. Zdolá horolezeckou stěnu poslepu za jednu minutu a s prstem v nose? Výborně, taky bych chtěl mít v jeho věku takovou fyzičku! 

Ale ty reklamy... Političtí marketéři si totiž zjevně myslí, že Průměrnej Spotřebitel je úplnej pitomec, co si nedokáže nic vygooglit, nechá se zmanipulovat dramatickým hudebním podkresem a dá na to, co mu v televizi řekně Zdeněk Svěrák nebo nějaká jiná celebrita. Do toho přidejte ještě naprostej cringefest, který předvádí boomer twitter pod hashtagem teamflanel a dílo zkázy je pak dokonáno.

Nicméně, je nutné podotknout, že podobně se do nohy  kampaní střílí i ostatní kandidáti. Kromě Janečka teda - tomu totiž reklamy zjevně dodávali nějací surrealisti.
(zveřejněno 9. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:49:30

VÝVOJ PRŮMYSLU PO ROCE 89 NA PŘÍKLADU ELEKTRICKÝCH VARHAN

Poslechl jsem si projev prezidentského kandidáta Jaroslava Bašty a rád bych k němu něco dodal. Bašta v něm totiž popisuje mimo jiné věc, o kterou se dlouhodobě zajímám a troufám si tvrdit, že už o ní něco vím - a tou je historický vývoj českého průmyslu, zde konkrétně po roce 1989.

Bašta to nepodává nijak originálně. Tvrzení, že jsme po roce 1989 přišli o většinu výrobních a výzkumné kapacit není nikterak nové a je nutno zdůraznit, že není ani zas tak úplně mimo. Český průmysl (a na něj navázaný výzkum a vývoj) totiž po roce 1989 skutečně prošel obrovskou transformací - mnohé obří továrny zcela zanikly, jiné pohltily zahraniční koncerny, na místě dalších vyrostly montovny, ve kterých teď "české výrobky" vyrábí zahraniční dělníci. To všechno je vlastně pravda, ale když se říká A, je nutné říci i B. No a to béčko bych rád demonstroval na příkladu československých elektrických varhan, respektive historii výroby syntezátorů v České republice.

Moje československé varhany (typ HT-37-D) vyrobila Hořovická továrna Delicia přibližně v půli osmdesátých let. Tento tradiční (a dodnes existující, byť transformovaný) výrobce harmonik měl za socialismu jako vedlejší produktovou řadu právě elektrické varhany, které se v Hořovicích vyráběly od začátku let šedesátých do začátku devadesátek. Ačkoliv dnešním pohledem vypadají moje varhany poněkud zastarale, ve své době se naopak jednalo o dobrou ukázku schopností československého průmyslu. Srdce těchto varhan (respektive tónový generátor) totiž tvoří v Československu vyrobený čip MHB208, který na malém kousku silikonu obsahuje veškerou elektroniku nutnou k obsluze klávesnice varhan a (polyfonickému) generování jednotlivých tónů. Zbytek elektroniky jsou pak jen jednoduché filtrovací obvody a parafonická obálka - nic co by nezvládl zkušenější bastlíř (doslova - koupil jsem si dva zmíněné čipy a někdy v budoucnu si chci postavit vlastní varhany).

No a teď přijde ta odvrácená strana - zmíněný čip je totiž jen licencovaná kopie obdobného čipu italského výrobce. Ten byl ve své době celkem přelomovým vynálezem, neboť umožnil elektroniku varhan výrazně zjednodušit a ušetřit tak mnoho drátů a součástek. Nicméně ta doba, kdy to byl výkřik techniky, byla tak pět let zpátky - v době kdy v Hořovicích vyrobili moje varhany, už Japonci do světa chrlili legendární syntezátor DX7 a všechny ty osmdesátkové Casio a Yamaha samohrajky. Není tedy divu, že když se v devadesátkách otevřel náš trh zahraniční konkurenci, nemohla Delicia se svými klávesami vůbec konkurovat (a to ani když spojila síly s italským Soltonem) - cokoliv zahraničního bylo prostě schopnější.

A tak výroba elektronických varhan a jiných syntezátorů v Československu v podstatě zanikla, ale ne navždy. Vím totiž minimálně o dvou firmách, které tu něco podobného v současnosti dělají:

První z nich je brněnská Bastl Instruments, která z party kamarádů vyrábějících si kutilským způsobem synťáky vyrostla v malou, ale celkem schopnou firmu, která je ve svém oboru (např. mezi synťákovými youtubery) celkem povědomé jméno. Měl jsem od nich jednu drum krabičku, kterou jsem koupil z druhé ruky a pak zase prodal, protože se mi nehodila do mého setupu.

Druhou je naopak docela neznáná pražská firma nazvaná Beetlecrab s.r.o., která vyvinula a prodává originálně pojatý Vector synth, který též vzbudil zájem synťákových youtuberů. O tom, jak moc úspěšný projekt to je, ale nevím zhola nic a vzhledem k tomu, že to stojí 27 000 Kč, tak si jejich výrobek ani nehodlám pořídit.

Obě firmy mají několik společných věcí - cílí na celkem úzký segment trhu, proto jsou běžnému spotřebiteli prakticky neznámé. Obě firmy mají vývoj v České republice, oproti tomu výroba do velké míry outsorcovaná, protože na poli elektroniky to dnes asi ani jinak nejde (čti: bez Číny si neškrtneš). Ano, jedná se o naprosto marginální až bezvýznamný výsek českého průmyslu, nicméně myslím, že je to dobrá ilustrace toho, že jsme pořád schopní vyvíjet a vyrábět věci, které obstojí na světovém trhu.

Druhá zmiňovaná firma je pak i dobrou ilustrací toho, proč si to nemyslíme - když se totiž podíváte na stránky Vector synthu, tak by vás ani nemuselo napadnout, že se jedná o český výrobek. Stránky ani nemají českou verzi, nikde se nepíše o tom, kdo to vyvinul a vyrobil. Jedinou stopou je adresa v Praze (a ujištění v české synťákové facebookové skupině, že autoři Vectoru jsou mezi námi 😃).

Vlastenci podávají vývoj českého průmyslu po roce 1989 jako jednoznačný úpadek. Ale není to pravda - realita současného globalizovaného světa je mnohem složitejší. Českému průmyslu se daří celkem dobře, akorát prostě funguje úplně jinak než fungoval před rokem 1989.

A mimochodem - tohle vývoj není nějaká česká specialita. Například v již zmíněné Itálii měli též rozvinutou výrobu syntezátorů, která v podstatě zanikla, aby po letech povstala v nové podobě. Důkazem budiž (v Itálii vyvinutý a v Tunisku vyrobený) UNOSynth, který též vlastním a bydlí v šuplíku pod varhanama.

Dodatek: uplynuly čtyři hodiny a já jsem v synťákové skupině objevil další malou českou firmu, co vyrábí výbavu pro muzikanty. Opět byste nepoznali, že jsou to Češi.

* * *

Zdroje a další odkazy:

- Podrobnější popis historie Delicie -
https://czechkeys.blogspot.com/.../harmonika-horovice...
-
Podrobnější popis mých varhan -
https://czechkeys.blogspot.com/.../delicia-ht-37-d-video...
-
Československý čip MHB208 -
https://dsmcz.com/.../5733-single-chip-polyphonic-organ...
-
Postavte si vlastní varhany (v roce 1981) -
http://www.muzines.co.uk/articles/the-matinee-organ/2560
-
Firma Bastl Instruments -
https://www.e15.cz/.../kdyz-se-zamerite-na-uzky-vysek...
-
Stránky Vector synthu -
https://www.vectorsynth.com/

(zveřejněno 6. ledna)

slovodne 6.1.2023 22:25:37

sníh / Kumšt / Vánoce / vysílání / úklid

(záznam pro 12.12-18.12)

- fakin sněžilo
- v Pá jsem jel na Vánoční besídku u Rafa

(záznam pro 19.12-25.12)

- v Po jsem byl na premiéře dokumentu, co natočila Mon
- v Út jsem byl na návštěvě u S.
- ve Čt jsem byl na Kumšt live
- v Pá se mi udělalo blbě a tak jsem Štědrý den a přilehlý víkend prostonal
- před Vánoci sníh pochopitelně roztál

(záznam pro 26.12-1.1)

- ve St jsem zjistil, že 
- v Pá bylo zkušební vysílání, bohužel selhala technika a mikrofon nemikrofonoval
- v So večer jsem odvysílal Originální československé hity
- v Ne jsem zahájil nový rok menším generálním úklidem

+ sleduju videa z japonských domácností: prach je z tajfunu, který otřásl domem, ale nezbořil ho
tohle bude nově moje oficiální výmluva na prach

slovodne 11.12.2022 18:14:04

Jun Togawa / mosty / Poezie Vole / Český Hvozd / Gitlab / Dios

(záznam pro týden 21.11.-27.11)

- objevil jsem Jun Togawa
- v rámci debaty o novém výtoňském mostu jsem sestříhal video o nových mostech v Čelákovicích a Nymburce
+ veřejně prohlašuju, že moje politické názory ohledně války a naší vlády jsou současné:  Navrhuju nahradit lidskou civilizaci rostlinami. Zvýšíme obsah kyslíku v atmosféře a umožníme vývoj obřích hmyzů. Svět potřebuje veliký čmeláky.

(záznam pro týden 28.11.-4.12)

- v Penny začali hrát koledy
- Út: program na večer: vyplňování dotazníku o klimatické úzkosti a nabírání sil posloucháním divných coverů na youtubu
- v So jsem debugoval AudioParam ve Firefoxu (bez úspěchu)
- večer jsem si psal s XXX (měla depku)
- v Ne jsem byl na festivalu Poezie vole . Potkal jsem tam Štilera, Rezavou Karolínu, 
- potom bylo slavnostní zahájení Českého Hvozdu

+ pod normálním youtubem je ještě jeden, kde lidi hrajou na varhany taneční hity konce 90tých let

(záznam pro týden 5.12.-11.12.)

- v Út Dan nainstaloval nový Gitlab
- největší úspěch bylo, že jsem ve Čt odevzdal bundu na opravu švadleně
- v Pá večer vypadl proud
- v So a Ne jsme vyklízeli špajz
- v So večer jsem viděl derniéru představení Dios (Rodinné divadlo dle Ladislava Klímy)

+ odpočívám sledováním železniční cesty po japonském regionu Fukouka

slovodne 11.12.2022 18:13:01

PUSŤTE UMYVADLO DOVNITŘ!

Nemám úplně jasno v tom, jak si mám vykládat Muskovo převzetí Twitteru. Ale jednu věc vím jistě:

Stejně jako Covid ukázal, že je možný dělat celospolečenský změny relativně rychle, ukázal nám exodus na Mastodon, že sociální sítě nemusí být jen korporátní hellhole.

slovodne 22.11.2022 00:06:53

RUSKÉ ČEPICE

je to úplně nepodstatná marginálie a vlastně úplná pitomost, ale mám svoje vlastní vysvětlení pro "ruské čepice" v čele Vrábelova průvodu. 

Představte si, že jste (třeba) Polák, který vlastní továrnu na výrobu vlajek. Vyrábíte si v klidu vlajky a podobný věci a radujete se z každého mistrovství světa a podobný události. Nojo, ale pak začne válka a vám zbyde vagón ruských čepic vlajek atd. Do Ruska to prodat nemůžete, protože sankce, na domácím trhu by vás za to zase uštípali spoluobčani. 

No a pak vám to dojde - nemaj náhodou slovanský státy dost podobný nebo místy až stejný barvy? No jasně že jo! Tak to prodáme Čechům, třeba si ničeho nevšimnou.

(Netvrdím, že to skutečně bylo takhle, ale i já jsem si musel googlit jaký je vlastně správný pořadí naší trikolóry.)

(publikováno 18. listopadu)

slovodne 22.11.2022 00:06:25

Čínský rozhlas / jam session / Mastodon / Chýně

(záznam pro 31.10 - 6.11)

- ve St jsem byl na Veleslavíně poslouchat Čínský rozhlas
- pak se řešil gangstalking, pryiom a nějaký databáze
- ve Čt jsem byl u Aleše v podřanech na jam session

(záznam pro 7.11 - 13.11)

- Musk koupil twitter a začal exodus na Mastodon
- v Út večer jsem jel do Chýně na večeři
- ve Čt jsem se zargistroval na Brands.town
- v So jsem byl na křtu Atlasu babiček (v údolí byla mlha)

(záznam pro 14.11 - 20.11)

- stávkovalo se za klima na vysokých školách
- ve Út jsem byl navštívit Sofii
- ve Čt odpoledne jsem jel do Chýně (místo stádního svátku)
- v Pá jsem nahrával
- o víkendu jsem se věnoval údržbě Kapybara serveru

slovodne 22.11.2022 00:06:03

PŮJDE TWITTER CESTOU SOUP.IO?

Soup.io byla rakouská sociální síť, která vznikla v roce 2007. Když jsem se na ní v roce 2011 přidal, byla to pro mě zajímavá alternativa k už tehdy komerčnímu a prohnilému Facebooku. Na Soup.io nebyly reklamy, cenzura a naopak tam bylo velké množsví poláků, kteří postovali memy, koťátka a hezký holky jako o život.

V roce 2017 byla Soup.io poprvé prodaná. Tehdy ji koupil majitel jedné hostingové společnosti, který sám byl velkým fanouškem a uživatelem této sociální sítě. Pak to ale začalo jít z kopce - síť měla čím dal větší výpadky které vyvrcholili tím, že byla v roce znovu 2020 prodána, tentokrát ne už jako celá síť nýbrž jen doména. Tím skončila éra soup.io a z jejího popela povstalo Kyselo.eu, ale to už je jiný příběh.

(publikováno 12. listopadu)


slovodne 31.10.2022 20:29:37

operace / K1 / čtení / Kozí dráha / Viriditas / Rožmitál

(záznam pro 10.-16.10)

- ve St byla Már na operaci
- zastřelili Juraje a Matúše a celkově to jinak byl týden na prd
- ale zase jsem vyzvedl K1ku

(záznam pro 17.-23.10)

- ve St proběhlo autorské čtení ve Velbloudovi
- jinak ale ten den byla fakt zlá práce
- v Pá jsem nakupoval zásoby na výlet
- v So jsme šli na Kozí dráhu

(záznam pro 24.-30.10)

- v Út večer jsem byl na večírku nakladatelství Viriditas
- do práce jsem jel i ve středu
- ve Čt jsem byl na pohřbu, pak jsem pomáhal Máše s SQLkem
- v Pá jsem se místo demonstrování učil znělku Nokie na piáno
- v So jsem jel do sběrného dvora a pak zase pomáhat s SQLkem
- v Ne jsme byli s Mudlou v Rožmitále

slovodne 31.10.2022 20:26:29

JAK JSEM SE NÁHODOU OCITNUL V GAY BARU

To sem takhle jednou zase šel do Podtvrzí. Ten den tam zrovna nebyl nikdo, s kým se víc bavím, tak jsem se dal do řeči s jednou slečnou, která tam něco malovala do velkého skicáku. Na skicách přibývaly další vrstvy a já se postupně dal do řeči i se zbytkem osazenstva jejího stolu.

Ten den zrovna pršelo a byla bouřka a tak druhá slečna u našeho stolu navrhla, že nám zahraje skladbu jménem Bouře na piáno. To ovšem v Podtvrzí nebylo a tak jejich kamarád navrhnul, že půjdeme o kousek dál do baru, co se přímo jmenuje Piáno.

Někteří už možná tušíte co následovalo - ano, Piáno je totiž gay bar. No a tak jsem se čirou náhodou poprvé v životě ocitnul v gay baru. Vypadalo to tam vlastně celkem normálně, akorát tam nebyly žádný holky (kromě těch u našeho stolu) a nápojový lístky vypadaly jako... no.. jak to říct... jako teplá verze reklamních plakátků z Penny (viz níže). Piáno tam sice měli, ale bylo rozbitý a zamčený, tak jsme si tam dali jen jedno pivo a pomalu jsme odjeli do svých domovů.

Ale proč o tom vlastně vůbec píšu? Tehdy to totiž bylo ne moc dlouho po podobném útoku, jako se včera odehrál v Bratislavě. Jak jsem tam tak seděl a koukal po baru došlo mi, že na to, abyste se stali obětí podobného útoku vlastně ani nemusíte být teplí - stačí prostě být ve špatnou chvíli na špatném místě. Stejně jako včera byli Matúš a Juraj...

slovodne 9.10.2022 22:08:32

Kuželna / Mezitah / Angína-chřipka / Markétka / eurobeat / Královec

(záznam pro 19.9.-25.9)

- v Út jsem byl na křestu časopisu Flux kde jsem potkal Markétu Černou
- ve St v Kuželně na koncertě Ducka
- ve Čt na křestu Mezitahu v Myslíš
- o víkendu jsem jel do NBK a bylo to v pohodě
- celkově to byl fajn týden, kdy jsem nabral síly a optimistmus

(záznam pro 26.9.-2.10)

- pak to šlo do kopru - nejdřív jsem dostal Angínu-chřipku
- pak ve St umřela Markétka
- aby toho šitu nebylo málo, tak byla další plynařská demoška načež jsem se pohádal se základnou
- o víkendu jsem dobíjel energii japonskými filmy Porco Rosso a Initial D
- někdy během týdnu přivejal Hiromi s Pištou

(záznam pro 3.10-9.10)

- poslouchal jsem eurobeat
- na Twitteru pokračoval další diskurz
- do toho se (aby toho zla nebylo málo) přidal Královec
- nicméně chřipka se už umoudřila
- tak jsem mohl v So jet zalejt kytky na Břevnov a pak dát sraz se S.
- a v Ne jít na houby a nechat si ukázat český hvozd

slovodne 18.9.2022 20:19:33

pšatné týdny / Vyosení / Janota 1935 a koncerty tak nějak všeobecně

(záznam pro 29.8.-18.9.2022)

zapisuju rovnou tři, ne úplně dobré týdny. Píšu jenom výraznější události:

- v po 29. bylo čtení v Šachtě (Alza Stan a další)
- zemřel "Muž z díry"
- jel jsem na výlet do Hostivic podívat se na letadla
- (někdy jsem potkal náhodně Sama)
- umřel Gorbačova a krátce po něm Alžběta II.
- v so 3. září jsem byl na Vyosení v Příbrami
- potom jsem měl zkušební vysílání
- řešila se demonstrace na Václavaxu
- v Pá 9.9 jsem byl na konceru Jinýho Metra v Kaštanu, poznal jsem tam skupinu Janota 1935 (předtím jsem předal šutry Már)
- pak v So na koncertě ve Velbloudovi (Černý songy od Missisipi)
- v Ne 11.9 jsem byl na Pobrdské výstavě drobného zvířectva
- rusové začali takticky ustupovat
- vyšla první recenze na Pozadí událostí
- umřel Godard
- byl jsem na koncertu Backdoormana
- potom v So na Zažít město jinak a Riot over River
- v Ne tu byla na návěštěvě Már..

* * *

po delší době byla stěžovací středa

V létě jsem byl na festivalu Podtvrzí (a na dovolený) a vrátil jsem se odtamtud s intenzivním pocitem, že jiný svět je možný a s jakýmsi nadšením do života. Moc dlouho to nevydrželo.
Pak hořelo Český Švýcarsko a já se postupně dostal do takovýho dlouhýho ošklivýho období (přerušovanýho jednotlivýma lepšíma dnama). Jsem šíleně demotivovanej, mám pocit, že nic nemám cenu a připadám si hrozně izolovaně. Chvílema mám dokonce úzkosti, nebo co to sakra je za
svinstvo.

Do
toho celej ten politcko-ekonomickej shitfest s energiema. Mám pocit, že nepřežiju zimu, ale ne protože bych zmrznul, ale protože mi jebne z toho jak to některý lidi používají jako výtah k moci.

slovodne 31.8.2022 21:19:54

zuby / déšť a bouře / Uni

(záznam pro 22-28.8.2022)

- na začátku týdne mě bolely zuby (docela dost na můj vkus)
- ve St jsem vrátil spacák (a pak jezdil na koloběžce)
- ve Čt jsem prozměnu po práci promoknul (a pak potkal Moučku)
- v Pá jsem chtěl jít na pivní slavnosti, ale byla bouře
- v So jsem (po nákupech) jel za S a šli jsme do Uni (a pak na nákupy)
- v Ne nevím co se dělo

+ řešilo se zdražení plynu a související shit
+ hrál jsem minetest

slovodne 26.8.2022 00:26:24

špatný týden / koloběžka

(záznam pro 15.-21.8)

- postupem času moje dobrá nálada vyprchala, nevím zda po kritice článku o vodních elektrárnách nebo kvůli tomu, že XXX neměla čas
- možná za to mohlo i vedro k chcípnutí
- každopádně tenhle pocit mě opustil
- vrchol toho byla středa, kdy jsem se omylem dostal na náborovou přednášku do XR
- v So jsem měl narozeniny, ale přitom jsme uklízeli
- v Ne byla oslava, koupil jsem si koloběžku a kecal s Májou a Milanem
- ale rozbolel mě zub

+ musíme si promluvit o koalách no 2

slovodne 26.8.2022 00:25:45

PROČ JEŠTĚ NEJSOU VODNÍ ELEKTRÁRNY NA KAŽDÝM POTOCE?

Vlivem setkání s nějakýma lidma z ekohnutí a všudypřítomného "bububu nebubude plyn" jsem se dal do takového myšlenkového experimentu ohledně improvizované výroby elektřiny. Chvíli jsem si hrál s myšlenkou předělat nepoužívaný rotoped na šlapací generátor, ale to jsem pak zavrhl pro naprostou nepraktičnost. Došel jsem k závěru, že moji postapokalyptickou komunu by měla pohánět spíš voda.

Naši předkové totiž vodou poháněli co šlo a vodní mlýny byly doslova kdekoliv, kde něco teče. Příklad ze života: šli jsme s Márina Šišatá na výlet, který kousek vedl podél Radotínského potoka. Jenom za ty dva kilometry, co jsme šli, jsme potkali tři bývalé mlýny! Celkově jich na potoce prý bylo 22, což vychází přibližně na jeden mlýn na každý kilometr potoka. Proto se nabízí otázka: Proč ještě nejsou vodní elektrárny na každým potoce?

Odpověď je překvapivá: Protože už tam byly. Před druhou světovou bylo na území dnešní ČR 11 679 (převážně malých) vodních elektráren, později však byly nahrazeny většími centralizovanými zdroji (zdravíme Vltavskou kaskádu). Jejich zánik zřejmě souvisí se zánikem mlýnů v době kolektivizace a s celkovou centralizací elektrické sítě (menší množství větších zdrojů se snáze ovládá, zvlášť když k tomu ještě nemáte moderní technologie).

Druhým problémem je zákon. Jak je už u nás v Kotlince dobrou tradicí, na všechno tu potřebujete propustku A38. I to je jeden z důvodů, proč se zatím do stavby vodní elektrárny pouštět nebudu, aspoň před apokalypsou ne. 

(napsáno 15.8)


see more...

login