Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/users/strajt9/svita.cz/web/kyselo/lib/sparrow.php on line 196 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/users/strajt9/svita.cz/web/kyselo/lib/sparrow.php on line 1169 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/users/strajt9/svita.cz/web/kyselo/lib/sparrow.php on line 1169 {{ all blogs }}
severak 3.3.2023 10:29:59

Není všechno zlato, co se AI. Jak mohou konverzační modely změnit média? - Lupa.cz

Vydavatelé a novináři by měli přestat prázdně spekulovat o tom, které žurnalistické profese AI vymaže ze světa, a víc se zaměřit na skutečné problémy a…




severak 2.3.2023 15:39:05

The Epistemic Implications of AI Assistants

Lately, AI assistants based on large language models, such as OpenAI’s ChatGPT, have caused considerable excitement. The general idea is that you supply a problem, such as “here’s my Javascript code, why doesn’t it work?”, or “write two paragraphs about the political views of Bertrand Russell”, and the assistant will happily supply you with a solution. There’s good reason for excitement — these models are technically impressive, and they can certainly help us accomplish certain tasks more easily.


severak 18.2.2023 20:41:32

Introducing the AI Mirror Test, which very smart people keep failing

Chatbots like Bing are software — not sentient.


severak 18.2.2023 17:10:03

From Bing to Sydney

More on Bing, particularly the Sydney personality undergirding it: interacting with Sydney has made me completely rethink what conversational AI is important for.


severak 16.2.2023 17:07:30

Bing: “I will not harm you unless you harm me first”

Last week, Microsoft announced the new AI-powered Bing: a search interface that incorporates a language model powered chatbot that can run searches for you and summarize the results, plus do …


slovodne 14.2.2023 23:57:02

Městec Králové / Tunel pod městem / IKEA / Začarovaná Kašpárek / chřipka

(záznam pro 23.1.-29.1)

- v Út jsem měl sraz s Már a dozvědel jsem se nějaký depresivní věci
- během týdne pokračovalo volební peklo

- o víkendu jsem byl na návštěvě v Městci a pekelně jsem tam vymrzl
- byl to podivný pocit sledovat tam výsledky voleb
- přečetl jsem si Tunel pod městem

+ gřůšť
+ เสียงร้อง และ อารมณ์ ของ Anri สามารถทำให้อารมณ์ของชั้นดีขึ้นมาได้ทุกๆครั้งเลยที่ชั้นได้ฟังเพลงของ


(záznam pro 30.1-5.2)

- v Út jsem po práci byl s Már v IKEA (a bylo to velmi fajn)
- začal jsem programovat převody jednotek pro graph paper

- o víkendu jsme hráli Začarovaného Kašpárka
- Š. onemocněla kovidem, museli jsme to zvládnout bez ní

(záznam pro 6.2-12.2)

- postupně se o mě začala pokoušet chřipka
- ve St jsem (tak) bohužel nemohl dorazit na čtení ve Velbloudovi
- a postupně jsem zmíral na chřipku
- v Pá jsem měl dovolenou, tak jsem řádně spal
- so - řešil se čínský balón a UFO objekty nad USA


+ není pravda, že by Prchal na sociální sítě nechodil. Chodil. To právě byla hrozně surreálná věc - Prchal na Twitteru lajkoval různé náhodné posty mých soudruhů z levicové bubliny. Občas to byly posty o drográch, občas polonahá selfiečka, občas nějaké myšlenky amerického etnobotanika Terrence McKenny. To poslední kdysi i jednou nějak okomentoval (nepamatuju si už ale jak).
Tohle Prchalovo srdčíkování byl takový running joke mojí levicové bubliny a skončilo to přesně ve stylu levice - sporem o podporu státu Izrael. Prchal byl na straně Izraele (a oficiální vládní linie svého chlebodárce) zatímco moje soudružka byla na straně utlačovaných Palestinců (kterým tehdy Izraelská armáda zastřelila nějaký dítě nebo co, už si to nepamatuju).

slovodne 14.2.2023 23:54:15

HESLO OD NACISTŮ? SPÍŠ KNIHA PROTI NACISTŮM! (MASIVNÍ FACEPALM)

Už během prezidentské kampaně jsem zaslechnul informaci o tom, že Petr Pavel převzal heslo na svém plakátu od nacistů. Nevěnoval jsem tomu moc pozornosti, protože když člověk jednou chce pořádek, tak má prakticky garantováno, že u něj někdo nějakou podobnost s nacisty najde. 

Teď mi to ale připomněl jeden kamarád, který okomentoval status poslance za SPD Radka Kotena a tím tak vytáhl na světlo boží, který že citát to má být a ukázalo se, že ta skutečnost je mnohem zábavnější: Doslova je to opsáno z obálky knihy, kterou nacisti pálili!

Skutečně - když se podíváte na obrázek, který Radek Koten sdílel, tak vás to trkne hned na první dobrou a stačí k tomu úplně minimální znalost němčiny - "roman aus dem leben" - vždyť to přece znamená "román ze života"! Když si pak vygooglíte název románu (Ruhe und Ordung) spolu s jménem autora (Ernst Ottwalt) zjistíte, která bije: 

Ernst Ottwalt je literární pseudonym Ernsta Gottwalta Nicolase. Nicolas se narodil 13. listopadu 1901 v obci Zippnow v tehdejším německém Prusku (dnes Sypniewo v Polsku) jako syn luteránského duchovního; studoval na univerzitách v Halle a Jeně; po první světové válce se stal členem Freikorpsu, následně však změnil názor a vstoupil do Komunistické strany Německa a komunistického Svazu proletářsko-revolučních spisovatelů. Zkušenosti z Freikorpsu [pravicové polovojenské organizace] zpracoval v románu Ruhe und Ordnung (Klid a pořádek, 1929). Podílel se spolu s Bertoltem Brechtem na scénáři filmu Kuhle Wampe, roku 1932 vydal knihu Deutschland erwache! Geschichte des Nationalsozialismus (Německo, probuď se! Dějiny národního socialismu), oceňovanou zpětně jako jedna z nejpronikavějších analýz situace v Německu před nacistickým uchopením moci. Nacisté jej zařadili mezi spisovatele, jejichž knihy v květnu 1933 pálili na náměstích německých měst. V temže roce Ottwalt spolu se svojí ženou Waltraut Nicolas, rovněž dcerou evangelického faráře, emigroval přes Dánsko a Československo do Sovětského svazu, kde se oba podíleli na činnosti německého literárního exilu. V roce 1936 sovětská tajná policie oba manžele zatkla. Ernst Ottwald zahynul pravděpodobně roku 1943 v táboře poblíž Archangelsku, jeho ženu sovětské úřady na základě dohody o výměně osob, která byla součástí tajného protokolu paktu Molotov-Ribbentrop, vydaly zpět do Německa, kde byla sice odsouzena za velezradu, ale výpovědi pro gestapo o německém exilu ji uchránily před uvězněním. Po válce publikovala pod pseudonymem a podílela na aktivitách německé evangelické církve. Zemřela roku 1962. 

Toto prosím cituji z "SCHILDBERGER, František. Poetika reportáže [online]. Brno, 2018 [cit. 2023-01-31]", ale pro tohle vědění nemusíte zacházet až do žánru disertačních prací, stačí vám Google Překladač, Wikipedie a trocha času. Ale ten tomu Radek Koten zjevně nevěnoval a tak se stalo, že místo nacistického hesla dal na svůj ilustrační obrázek doslova knihu, kterou nacisti pálili (🤦🤦🤦).

Popravdě by mě ale dost zajímalo, kde na to pan poslanec přišel. Je totiž dost možné, že "Ruhe und Ordung" (Klid a pořádek) skutečně heslo Freikorpsu bylo a Ottwalt (společně s dalším nacisty zakázaným autorem Kurtem Tacholskym) ho pro název svého díla jen převzal, nicméně já to teď nedokážu vygooglit, protože mi do výsledků pořád leze právě ona zmíněná Ottwaltova kniha. Fakt nechápu, jak její existenci mohl pan poslanec Koten takhle přehlédnout.

Ale abyste si nemysleli, že z něj dělám úplnýho blbce - já po nikom nechci znalosti dnes už v podstatě zapomenutých německých meziválečných exilových spisovatelů (o existenci Ottwalta jsem se doslova dozvěděl až dnes) ale sakra - než něco zveřejním, tak si to nejdřív pořádně progooglím, ať nepíšu nějakou píčovinu! Zjistit, že je to taky název románu mi trvalo asi tak pět minut (doslova první odkaz vede na Amazon, kde si zmíněný román můžete koupit), za dalších pět minut jsem měl na monitoru životopis Ernsta Ottwalta (z anglické Wikipedie) a za dalších deset minut jsem ten životopis našel v češtině společně s celou disertační prací o reportážích (kde je sice Ottwalt jenom zmíněn, ale je pravděpodobně to jedinný jeho životopis v češtině na celém internetu). 

Kotenův status má teď přibližně 200 sdílení. Většina lidí ho jen pošle dál bez dalšího komentáře, nicméně jak v komentářích pod původním statusem, tak pod těmi přesdílenými se občas najde někdo, kdo si aspoň dal tu práci to heslo zadat do Googlu. Kéž by takovýhle lidí při příštích volbách bylo víc.

slovodne 14.2.2023 23:53:51

JAK SESTŘÍHAT VLASTNÍ KOMPRO VIDEO

Jak jste možná zaznamenali, na sítích kolovalo video, kde Petr Pavel doslova říká: "Jediná možnost jak dovést situaci do zdárného konce je pomoct Ukrajině tu válku vyhrát a my to můžeme udělat z náší strany právě tím; že vstoupíme do války s Ruskem". 

Tohle video bylo samozřejmě sestříhané a to celkem odfláknutě, takže vám můžu doslova ukázat, kde ten střih je (viz obrázek).

Novináři, uživatelé Twitteru a nakonec i tým samotného generála celkem rychle přispěchali s originálním videem (které "střihači" posloužilo jako podklad), tak jsem si řekl, že si prakticky vyzkouším, jak těžké je sestříhat podobný fake.

Výsledek? Není to nic těžkého, jde to v pohodě udělat za dvacet minut. 

Ale je to jedna z těch věcí, kterou je těžké udělat pořádně. Já sám nejsem moc spokojen se svou verzí a to tam ani není taková "prohlubeň" jako ve zvuku originálního videa (zato tam mám trochu "mlasknutí"). Asi by to šlo udělat lépe, ale víc času tomu už věnovat nehodlám, už tak jsem tomu věnoval přibližně o dvacet minut víc času, než bych chtěl.

A jak se to teda dělá?

Budete potřebovat:

a) video, ze kterého budete stříhat (můžete stáhnout pomocí Youtube Downloaderu)
b) stříhací program na videa - dále budu psát Kdenlive (který jsem použil), ale je jedno jaký program použijete
c) stříhací program na zvuk - u mě Audacity, ale opět je jedno co použijete

A pak postupujte pomocí následujícího postupu:

1) nejdříve si musíte rozmyslet co kam budete stříhat, pokud někde například najdete Babiše, jak říká "já vám nelžu, já vám říkám pravdu", asi víte co kam máte přesunout
2) potom si dané video otevřete v Kdenlive, vyseknete jen část co vás zajímá a tu pak ještě vyexportujete jenom jako zvukovou stopu
3) tu potom v Audacity pomocí copy & paste sestříháte jak je potřeba
4) aby vám místo, kde se sestříhané stopy stýkají necvakalo, doporučuji konce postupně zeslabit / zesílit (v Audacity např. pomocí Studio Fade Out a Studio Fade In) jako to udělal originální "padělatel"
5) tohle pravděpodobně budete dělat několikrát za sebou, protože je těžký to načasování správně trefit napoprvé (doporučuju si otevřít několik oken Audacity a každý výstřižek si dát do samostatného okna a postupně je kopírovat do toho cílového)
6) zvukovou stopu vložte do Kdenlive, sesynchronizujete ji (aspoň hrubě) s původním videem a původní zvukovou stopu videa odstraňte nebo umlčte
7) vyexportujte a máte virál

Nemusím ale doufám upozorňovat, že podobné "stříhání" je vysoce neetické, v některých případech možná i nelegální. Proto doporučuju ho dělat spíš s humorem, aby váš výsledek připomínal spíš videa České Sody, Mikýře nebo Purna než tohle kompro z Wishe.

severak 11.2.2023 23:23:44

Received Pronunciation: history and changes | Cambridge English

from https://www.cambridge.org/elt/blog/2022/05/25/received-pronunciation-old-new/


severak 8.2.2023 10:43:52

Fundamental Math for Game Developers

Let's review the most important math topics used by game devs, reflect about math education, and discuss techniques that can be used to improve the way we learn new math topics.


severak 7.2.2023 13:29:14

Titivillus

Titivillus was a demon said to work on behalf of Belphegor, Lucifer or Satan to introduce errors into the work of scribes. The first reference to Titivillus by name occurred in Tractatus de Penitentia, c. 1285, by Johannes Galensis (John of Wales). Attribution has also been given to Caesarius of Heisterbach. Titivillus has also been described as collecting idle chat that occurs during church service, and mispronounced, mumbled or skipped words of the service, to take to Hell to be counted against the offenders. He has been called the "patron demon of scribes", as Titivillus provides an easy excuse for the errors that are bound to creep into manuscripts as they are copied.Marc Drogin noted in his instructional manual, Medieval Calligraphy: Its History and Technique (1980), that "for the past half-century every edition of The Oxford English Dictionary has listed an incorrect page reference for, of all things, a footnote on the earliest mention of Titivillus." Titivillus gained a broader role as a subversive figure of physical comedy, with satirical commentary on human vanities...


severak 7.2.2023 10:56:18

Font rendering philosophies of Windows & Mac OS X

Damien Guard on software development, fonts and technology.


severak 7.2.2023 10:50:41

Electronic Babylonian Literature

Tools for hosting and analysing a corpus of cuneiform texts - Electronic Babylonian Literature


severak 3.2.2023 01:55:43

Toolbox — Beautiful Trouble

Dive into the Beautiful Trouble toolbox, an interconnected web of ideas and creative best practices that puts the power of organizing for social change in your hands. Start anywhere and explore…


severak 31.1.2023 09:50:15

Proč Rusové vyvolali globální hysterii z jaderné války? Nejspíš jen potřebovali vyklidit Cherson - VOXPOT

from https://www.voxpot.cz/proc-rusove-vyvolali-globalni-hysterii-z-jaderne-valky-nejspis-jen-potrebovali-vyklidit-cherson/


severak 30.1.2023 00:17:48

MIDIMAN Melody Kit Version 1.0 (130,000 MIDI Files)

from https://archive.org/details/midiman_melody_kit_1.0_2015-06


severak 27.1.2023 15:55:35

The Mystery of the Dune Font

Putting a name to the typeface that defined the visual identity of the science fiction series and its author, Frank Herbert


severak 26.1.2023 13:41:19

Arseny Avraamov - Monoskop

Wiki for Arts and Studies


slovodne 25.1.2023 20:54:48

volby / Tříkrálová / Český Brod / bytové divadlo / Karkulka

(záznam pro 1.1.-8.1.2023)

předsevzetí (se zvyšující se obtížností):
1) cvičit na piáno
2) zapisovat si útržky básní, co mě napadají
3) sestříhat nesestříhaná videa
4) naučit se konečně pájet sakra už
5) když se rozšoupnu, tak konečně vydat tu knihu, co mám rozdělanou

- první (moje) nahrávka roku
- odehráli jsme Tříkrálovou i s novými posilami

+ Středula to položil, lokální ODSka tady jede veletoče ohledně místního referenda a malý děti si hrajou na válku na Ukrajině... fakin den tohleto

+ I can't stop the loneliness vyjadřuje mou náladu jako jen máloco

(záznam pro 9.1-15.1.2023)

- v Út jsem viděl film Běžná setkání a besedu se scénáristkou, potom jsem potkal Mery a Mezeru
- ve St jsem natočil video z nahrávacího studia
- v Pá začaly volby a tak jsem odvysílal předvolební speciál
- byli tu M & D
- o víkendu jsem navštívil Český Brod (respektive babičku v nemocnici)

+ do Lutzerathu posíláme zástupcům uhelného průmyslu tuhle techno hitovku

(záznam pro 16.1-22.1.2023)

- v Út jsem byl na uvedení antologie Toto je můj coming out
- (taky jsem ten den zaspal)
- na to konto ve St na představení Dokonalost bytového divadla u Soni
- tím jsem si pro zbytek týdne vyplýtval lžíce
- o víkendu jsme hráli Karkulku, byl jsem v budce a X přišel nadrátovanej
- rozkoukal jsem film Muži v Říji

 + několik týdnů probíhá naprostý volební peklo

slovodne 25.1.2023 20:52:12

ŠKOLA JÍ VZALA POHLAVÍ (A JINÉ PODOBNÉ ČLÁNKY)

Je před volbami. To znamená čas, kdy politické debaty jen kvetou a vítr rozfoukává jejich pyl po celé Kotlince. No a my alergici na politické debaty se pomalu dusíme...

Shodou okolností jsem se dostal na uvedení sbírky "Toto je môj coming out", které se doslova odehrávalo ve sklepním prostoru pod gay barem. To znamenalo nutně jedinou věc - musel jsem pak zcela zákonitě zaplést do diskuze o genderových otázkách. Diskuze to naštěstí nebyla nijak zlá, přesto jsem si u ní položil otázku, proč i poměrně liberální lidi občas přijdou s názorem, že "se to s tím genderem dneska už nějak přehání".

Odpověď mi dnes naservírovaly Novinky přimo na stříbrném podnose - vydaly článek s titulkem "Škola jí vzala pohlaví. Britka se náhodou dozvěděla o sociální tranzici 14leté dcery". 

Jako autora povídky "Vysoké umění nízkého titulku" mě samozřejmě zaujal titulek. Novinky v něm předvádí dnes už klasickou titulkářskou figuru, kterou bych nazval mikýřovským obratem "akorát, že vůbec" - když si totiž dáte tu práci a článek si rozkliknete, hned o pár odstavců níže nalezenete podnadpis, který hlavní nadpis článku tak trochu popírá - "Projevila přání a my jí vyhověli". Čili to nebyla to škola, kdo by někomu "vzal pohlaví". Škola pouze vyhověla žádosti zmíněné dívky, aby byla oslovována genderově neutrálně.

Článek je samozřejmě odvar z odvaru, takže informační hodnota se ztratila někde po cestě, ale i tak si lze všimnout pár věcí:

- matka se o tranzici dcery dozvěděla postranním kanálem, což naznačuje, že dcera matce v této otázce z nějakých důvodů nedůvěřovala
- pak je samozřejmě otázka, zda je v podobných případech nedůvěra vůči rodičům spíš typická či netypická (a proč tomu tak je)
- matka v článku vysloveně zmiňuje svou obavu, že by tranzice mohla poškodit dceřino duševní zdraví. To ale vůbec neodpovídá tomu, proč se tranzice (jako velmi komplikovaný proces) vlastně dělají - "cíl hry" je naopak to, aby na tom člověk po tranzici byl psychicky líp, protože jeho "vnitřní nastavení" už odpovídá tomu vnějšímu.
- článek zmiňuje jakousi organizaci, která se podobnými případy zabývá, ale nepíše její jméno (takže už se nedovíme, zda to nejsou např. "Katolíci proti tranzici")
- původní článek otisknul bulvární deník Daily Mail
- ale Novinky samozřejmě na ten původní článek ani neodkazujou, asi aby jim někdo nereklamoval překlad (nebo spíš převyprávění)

Hlavní problém takovýhle článků ale spočívá v něčem jiném - z povahy věci je totiž nejde psát moc objektivně. Jelikož se jedná o dítě, nemůžete moc dělat takovou tu klasickou věc - totiž obejít všechny zúčastněné a chtít po nich nějaké názory. Zůstává tak tedy článek, který je psán především z pohledu matky. To je samozřejmě taky důležitý pohled na věc, ale je to jen jedna ze zúčastněných.

Když tomu přičteme tu prasárnu s titulkem, dělanou zřejmě za účelem čirého clickbaitu ("Škola jí vzala pohlaví" zní podstatně emotivněji než například "Spolužáci se o tranzici dívky dozvěděli dřív než její rodiče"), máme docela zaděláno na problém. 

Už tak dost zpolitizované téma se dále ředí především dojmy redaktorů, v tomto případě dost možná i redaktorů z agentury Jedna Paní Povídala a nebulvární alternativa k tomuto tématu pravděpodobně neexistuje.

PS: pozornější čtenáři si možná všimli, že si "hlavní hrdinka" tohoto článku přála, aby jí oslovovali genderově neutrálně, zatímco já tu o ní píšu zatvrzele v ženském rodě. Jsem si vědom tohoto svého přešlapu. Bohužel čeština ještě nemá ustálenou formu pro neutrální rod (obdobu anglického "singular they") a pro lepší srozumitelnost jsem se rozhodl vyhnout "roubíčkovskému onikání", střednímu rodu, hvězdičkám i různým "genderově vyhýbavým konstrukcím".

(zveřejněno 19. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:51:36

"NATO BY SE MĚLO ZMĚNIT Z OBRANNÉHO PAKTU NA ÚTOČNÝ"

aneb BABIŠ JAKO JESTŘÁB, BUBÁK A KOROUHVIČKA

Čekal jsem, že druhé kolo prezidentské volby bude hnus, ale nečekal jsem, že to půjde takhle rychle. Babiš totiž začal útočit už ve chvíli, kdy se ho novináři ptali, co říká na výsledky voleb. A v tu chvíli už se taky asi tiskly billboardy, které nepřímo naznačovaly, že nás generál zatáhne do války...

Neskončila ani Neděle a já už se stihl pohádat s jedním příbuzným. Příbuzný je starý hipík a tak mu byl generál Pavel od začátku nesympatický. To bych ještě celkem chápal, ale vytočilo mě, když prohlásil, že bude teda radši volit toho Babiše, protože je na rozdíl od generála "pro mír". Vysvětloval jsem mu, že Babiš je především populista, tudíž, kdyby lidi chtěli válku, tak jí bez problémů slíbí.

No to jsem ještě netušil, že to Babiš už v minulosti skutečně sliboval! Nebo přesněji řečeno - v roce 2017 řekl něco, co by se po vytržení z kontextu dalo brát jako nabídka války. Konkrétně v knize O čem sním, když náhodou spím se v kapitole Sen o bezpečí na straně 258 (uprostřed dole) doslova píše (pro větší účinek čtěte Babišovým hlasem): "NATO by se mělo změnit z obranného paktu na útočný." 

Tyvole! No tak tohle je jestřáb, že by i zástupci NATO koukali!

Nebo respektive byl by to jestřáb, kdybych si nepřečetl ten kontext okolo. Babiš tady totiž nepíše ani tolik o útočení na jiné státy jako spíš o boji proti převaděčům uprchlíků. V té době totiž ještě společností rezonovala uprchlická krize a řádil Islámský stát, který sice už byl v úpadku, ale na závěrečnou ofenzivu (která ho měla vymazat z mapy světa) ještě čekal.

Babišova kniha je též z dnešního pohledu zajímavá v tom, jak z tehdejšího úhlu pohledu pojmenovává některé problémy, kterým dnes čelíme. Jen tak mimochodem předpovídá "epidemie a nové škůdce" (v sekci "Změna přírodních podmínek") a výslovně doporučuje "šikovné IT specialisty z Ukrajiny" jako "kvalifikované lidi z našeho civilizačního okruhu" (asi jako alternativu k jiným uprchlíkům). Dále Babiš z roku 2017 působí překvapivě proevropsky, dokonce v jednu chvíli píše o budoucí společné Evropské armádě.

Je samozřejmě velká otázka, zda je přeměna NATO na útočný pakt Babišova vlastní myšlenka. O knize se dobře ví, že ji nejspíš napsal nějaký ghostwriter - snad Prchal nebo možná celý tým Prchalů. Nicméně já se domnívám, že v tomto případě je to asi spíš Babišova originální myšlenka, kterou jen Prchal zasadil do kontextu. Jednak je příliš kostrbatá a ostrá na pouhý výplod PR týmu (hej - i originální náckové se nejdřív jakoby bránili), za druhé tu samou věc Babiš zřejmě řekl už v minulosti (a kritici mu to vytýkali - jak se píše na straně 261 jeho knihy). Tak jako tak, prokazatelně to řekl např. v rozhovoru pro slovenský portál Euroactiv na počátku roku 2017.

Babiš není jestřáb. Ale není to ani diplomat (to z kandidátů byl Pavel Fišer). Je spíš taková korouhvička, která se otáčí tam, kam zrovna veřejné mínění fouká.

Nejlepší důkaz o tom dodává samotná Babišova kniha. Na samotném konci knihy, se totiž čtenářů ptá: "A o čem sníte vy? Napište mi na wéwéwé chcemelepsicesko cézet, rád si to přečtu." Když si pak stránku otevřete, je Babiš ještě o stupeň zvědavější: "Napište mi, o čem sníte.  Napište, z čeho máte strach."

Nepiště mu to. Bude vás tím pak strašit.

(napsáno 16. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:50:48

GENDEROVÝ ROZMĚR AUTENTICITY? NIKOLIV, NA VINĚ JSOU BÉČKOVÉ FILMY

Na Alarmu vyšel článek o tom, že Danuše Nerudová nepůsobí tak autenticky, protože na ženy jsou nároky na autenticitu vyšší, respektive ženská autenticita funguje trochu jinak. Nechci mansplainovat, ale měl bych trochu jiné vysvětlení: Můžou za to béčkové filmy.

Kdybyste si měli vybrat, koho budete parodovat - profesorku ekonomie nebo generála ve výslužbě? No, samozřejmě, že generála. Pro lidi, co nechodili na VŠE je to mnohem jednodušší role. Všichni tak nějak tušíme, jak má voják ve výslužbě vypadat, protože už jsme ho už mockrát viděli v nějakém filmu. Stačí se tvářit ultradrsně a občas hodit nějakou suchou hlášku jako Bruce Willis.

Dobrý příklad je už jedna z prvních reklam generála Pavla - nese na ní kládu na rameni, jako by parodoval legendární příchod ex-plukovníka Johna Matrixe ve filmu Komando. Vypadá to sice jako reklama na Hornbach, ale na dost lidí to působí autenticky, protože jsou to právě filmy, odkud si neseme představu o tom, jak má vojenský veterán vypadat.

Armáda je prostě pro film mnohem záživnější prostředí. Oproti tomu doslova nevím o jediném filmu, jehož hrdina byl ekonom.

(zveřejněno 10. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:50:22

JAK MI TO NEULEHČUJE PETR PAVEL

Jak už napsalo několik lidí, prezidentské volby budou (jako již tradičně) o volbě menšího zla. Jenže jednotliví kandidáti mi to FAKT neulehčujou, proto jsem se rozhodl popsat čím, aby se z toho mohli poučit. Prvním na řadě je Petr Pavel.

YouTube si totiž z nějakého důvodu řekl, že bych měl volit Petra Pavla a tak mi přibližně před každým pátým videem cpe jeho reklamy. Chci si pustit japonský City Pop z osmdesátek a místo toho zní: "Petr Pavel není jen válečný hrdina ale i...", chci si pustit video o nějakých starých počítačích z východního bloku a místo toho mi Zdeněk Svěrák vysvětluje, že je Pavel i dobrej diplomat. Tyvole! Mě to fakt nezajímá!

Nevím, jestli na mě jenom zacílili nebo dostali nějakou množstevní slevu na reklamy, ale zobrazuje se mi to přibližně stejně často jako Honza z Inicia nebo "byl jedním z nejlepších inženýrů společnosti Google" nechvalně proslulého kryptoscammera "Vasya Dimitrov 1966". A štve mě to přibližně stejně. Už jsem doslova použil jednu Pavlovu reklamu jako základ pro parodii (viz v komentářích níže).

Pavlovy reklamy jsou dost kýčovitý, hrajou na emoce a snaží se zvyšovat si důvěryhodnost použitím celebrit. Nevím jak to působí na Průměrného Spotřebitele, ale na mě to působí přesně naopak, než to Zadavatel chce. To je na tom totiž ta nejvíc paradoxní věc - reklama mi vnucuje názory, které už v podstatě mám, ale tím vnucováním mi je vlastně znechucuje.

Týpek se podílel na záchraně zablokované francouzské jednotky před naštvanými Srby a Chorvaty během války v Jugoslávii? Respekt, dobrá práce! Čtyři roky dělal druhýho největšího hlavouna v NATO? Fajn, aspoň umí pořádně anglicky a má zkušenosti s jednáním na nejvyšší mezinárodní úrovni, což je vlastně přesně to, co bych od prezidenta tak nějak očekával. Zdolá horolezeckou stěnu poslepu za jednu minutu a s prstem v nose? Výborně, taky bych chtěl mít v jeho věku takovou fyzičku! 

Ale ty reklamy... Političtí marketéři si totiž zjevně myslí, že Průměrnej Spotřebitel je úplnej pitomec, co si nedokáže nic vygooglit, nechá se zmanipulovat dramatickým hudebním podkresem a dá na to, co mu v televizi řekně Zdeněk Svěrák nebo nějaká jiná celebrita. Do toho přidejte ještě naprostej cringefest, který předvádí boomer twitter pod hashtagem teamflanel a dílo zkázy je pak dokonáno.

Nicméně, je nutné podotknout, že podobně se do nohy  kampaní střílí i ostatní kandidáti. Kromě Janečka teda - tomu totiž reklamy zjevně dodávali nějací surrealisti.
(zveřejněno 9. ledna)

slovodne 25.1.2023 20:49:30

VÝVOJ PRŮMYSLU PO ROCE 89 NA PŘÍKLADU ELEKTRICKÝCH VARHAN

Poslechl jsem si projev prezidentského kandidáta Jaroslava Bašty a rád bych k němu něco dodal. Bašta v něm totiž popisuje mimo jiné věc, o kterou se dlouhodobě zajímám a troufám si tvrdit, že už o ní něco vím - a tou je historický vývoj českého průmyslu, zde konkrétně po roce 1989.

Bašta to nepodává nijak originálně. Tvrzení, že jsme po roce 1989 přišli o většinu výrobních a výzkumné kapacit není nikterak nové a je nutno zdůraznit, že není ani zas tak úplně mimo. Český průmysl (a na něj navázaný výzkum a vývoj) totiž po roce 1989 skutečně prošel obrovskou transformací - mnohé obří továrny zcela zanikly, jiné pohltily zahraniční koncerny, na místě dalších vyrostly montovny, ve kterých teď "české výrobky" vyrábí zahraniční dělníci. To všechno je vlastně pravda, ale když se říká A, je nutné říci i B. No a to béčko bych rád demonstroval na příkladu československých elektrických varhan, respektive historii výroby syntezátorů v České republice.

Moje československé varhany (typ HT-37-D) vyrobila Hořovická továrna Delicia přibližně v půli osmdesátých let. Tento tradiční (a dodnes existující, byť transformovaný) výrobce harmonik měl za socialismu jako vedlejší produktovou řadu právě elektrické varhany, které se v Hořovicích vyráběly od začátku let šedesátých do začátku devadesátek. Ačkoliv dnešním pohledem vypadají moje varhany poněkud zastarale, ve své době se naopak jednalo o dobrou ukázku schopností československého průmyslu. Srdce těchto varhan (respektive tónový generátor) totiž tvoří v Československu vyrobený čip MHB208, který na malém kousku silikonu obsahuje veškerou elektroniku nutnou k obsluze klávesnice varhan a (polyfonickému) generování jednotlivých tónů. Zbytek elektroniky jsou pak jen jednoduché filtrovací obvody a parafonická obálka - nic co by nezvládl zkušenější bastlíř (doslova - koupil jsem si dva zmíněné čipy a někdy v budoucnu si chci postavit vlastní varhany).

No a teď přijde ta odvrácená strana - zmíněný čip je totiž jen licencovaná kopie obdobného čipu italského výrobce. Ten byl ve své době celkem přelomovým vynálezem, neboť umožnil elektroniku varhan výrazně zjednodušit a ušetřit tak mnoho drátů a součástek. Nicméně ta doba, kdy to byl výkřik techniky, byla tak pět let zpátky - v době kdy v Hořovicích vyrobili moje varhany, už Japonci do světa chrlili legendární syntezátor DX7 a všechny ty osmdesátkové Casio a Yamaha samohrajky. Není tedy divu, že když se v devadesátkách otevřel náš trh zahraniční konkurenci, nemohla Delicia se svými klávesami vůbec konkurovat (a to ani když spojila síly s italským Soltonem) - cokoliv zahraničního bylo prostě schopnější.

A tak výroba elektronických varhan a jiných syntezátorů v Československu v podstatě zanikla, ale ne navždy. Vím totiž minimálně o dvou firmách, které tu něco podobného v současnosti dělají:

První z nich je brněnská Bastl Instruments, která z party kamarádů vyrábějících si kutilským způsobem synťáky vyrostla v malou, ale celkem schopnou firmu, která je ve svém oboru (např. mezi synťákovými youtubery) celkem povědomé jméno. Měl jsem od nich jednu drum krabičku, kterou jsem koupil z druhé ruky a pak zase prodal, protože se mi nehodila do mého setupu.

Druhou je naopak docela neznáná pražská firma nazvaná Beetlecrab s.r.o., která vyvinula a prodává originálně pojatý Vector synth, který též vzbudil zájem synťákových youtuberů. O tom, jak moc úspěšný projekt to je, ale nevím zhola nic a vzhledem k tomu, že to stojí 27 000 Kč, tak si jejich výrobek ani nehodlám pořídit.

Obě firmy mají několik společných věcí - cílí na celkem úzký segment trhu, proto jsou běžnému spotřebiteli prakticky neznámé. Obě firmy mají vývoj v České republice, oproti tomu výroba do velké míry outsorcovaná, protože na poli elektroniky to dnes asi ani jinak nejde (čti: bez Číny si neškrtneš). Ano, jedná se o naprosto marginální až bezvýznamný výsek českého průmyslu, nicméně myslím, že je to dobrá ilustrace toho, že jsme pořád schopní vyvíjet a vyrábět věci, které obstojí na světovém trhu.

Druhá zmiňovaná firma je pak i dobrou ilustrací toho, proč si to nemyslíme - když se totiž podíváte na stránky Vector synthu, tak by vás ani nemuselo napadnout, že se jedná o český výrobek. Stránky ani nemají českou verzi, nikde se nepíše o tom, kdo to vyvinul a vyrobil. Jedinou stopou je adresa v Praze (a ujištění v české synťákové facebookové skupině, že autoři Vectoru jsou mezi námi 😃).

Vlastenci podávají vývoj českého průmyslu po roce 1989 jako jednoznačný úpadek. Ale není to pravda - realita současného globalizovaného světa je mnohem složitejší. Českému průmyslu se daří celkem dobře, akorát prostě funguje úplně jinak než fungoval před rokem 1989.

A mimochodem - tohle vývoj není nějaká česká specialita. Například v již zmíněné Itálii měli též rozvinutou výrobu syntezátorů, která v podstatě zanikla, aby po letech povstala v nové podobě. Důkazem budiž (v Itálii vyvinutý a v Tunisku vyrobený) UNOSynth, který též vlastním a bydlí v šuplíku pod varhanama.

Dodatek: uplynuly čtyři hodiny a já jsem v synťákové skupině objevil další malou českou firmu, co vyrábí výbavu pro muzikanty. Opět byste nepoznali, že jsou to Češi.

* * *

Zdroje a další odkazy:

- Podrobnější popis historie Delicie -
https://czechkeys.blogspot.com/.../harmonika-horovice...
-
Podrobnější popis mých varhan -
https://czechkeys.blogspot.com/.../delicia-ht-37-d-video...
-
Československý čip MHB208 -
https://dsmcz.com/.../5733-single-chip-polyphonic-organ...
-
Postavte si vlastní varhany (v roce 1981) -
http://www.muzines.co.uk/articles/the-matinee-organ/2560
-
Firma Bastl Instruments -
https://www.e15.cz/.../kdyz-se-zamerite-na-uzky-vysek...
-
Stránky Vector synthu -
https://www.vectorsynth.com/

(zveřejněno 6. ledna)


severak 19.1.2023 00:31:12

Když uši slyší, co slyšet chtějí. Babišův údajný výrok pohledem forenzního fonetika - Lupa.cz

Fonetická analýza dokáže odhalit, co bylo řečeno i na poměrně nekvalitní nahrávce. Někdy je správné určení obsahu promluvy otázkou téměř života a smrti.


severak 17.1.2023 01:11:51

The tragedy of the commons is a false and dangerous myth | Aeon Essays

Far from being profoundly destructive, we humans have deep capacities for sharing resources with generosity and foresight


severak 17.1.2023 01:03:02

The End of Burning

For millions of years, fire was our main form of energy. With renewables, it comes to an end


see more...

login